BMW's type 247

B.M.W. Boxertwins   1969-1996….2-kleppers….De “grote” boxers met een slag van 70,6…( Dus geen R45/R65 uitvoeringen)
Laatste werd op 19 dec.1996 gemaakt (R80 GS basic). Nikasil blokken alleen 800 en 1000

Hieronder  een lijst met de BMW's type 247 samengesteld door Rein Groenewold.




TYPE

Vermogen
 

Nikasil
cilinder

Productie

Remmen

Achterbrug



 
Voorvork
Wiel-maat
[inch]

Toelichting

PK's

Koppel

[Nm]
/RPM

Com-pressie


jaar


aantal

Voor
-
Achter


Schok-demper

Mono

(geen
para)

Para
lever

Eindover
brenging

KM-teller

Voor
-
Achter
 

R50/5

32

 

8.6

nee

69-73

7.865

trommel
-
trommel

2

nee

nee

“BMW”
36 mm

19
-
18

Weinig Pk’s

R60/5

40

49 / 5000

9.2

nee

69-73

22.721

trommel
-
trommel

2

nee

nee

“BMW”
36 mm

19
-
18

Pingelen

R60/6

40

49 / 5000

9.2

nee

73-76

21.097

trommel
-
trommel

2

nee

nee

37/11
W-773

“BMW”
36 mm

19
-
18

Pingelen

R60/7

40

48 / 5000

9.2

nee

76-78

11.163

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

37/11
W-773

“BMW”
36 mm

19
-
18

Pingelen

R75/5

50

60 / 5000

9.0

nee

69-73

38.370

trommel
-
trommel

2

nee

nee

“BMW”
36 mm

19
-
18

Veel gemaakt

R75/6

50

60 / 5000

9.0

nee

73-76

17.587

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

32/10
W-737

“BMW”
36 mm

19
-
18

 

R75/7

50

58.8 / 5000

9.0

nee

76-77

6.264

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

32/10
W-737

“BMW”
36 mm

19
-
18

Weinig gemaakt

R80/7

50

55

58 / 5500

64 / 5500

8.2

9.2

nee

77-84

18.522

1979
schijf
ate
-
trommel

1980 schijf
brembo
-
trommel

2

nee

nee

1979
37/11
 w-773

1980

32/10
w-737

“BMW”
36 mm

19
-
18

Na 1980 met nikasil en Brembo’s /alleen voor overheid

R90/6

60

73 / 5500

9.0

nee

73-76

13.511

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

“BMW”
36 mm

19
-
18

 

R90S

67

76 / 5500

9.5

nee

73-76

17.465

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

33/11
W-691
W-690

“BMW”
36 mm

19
-
18

Superbike jaren 70

R100/7

60

73.5

 

nee

76-78

12.056

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

33/11
W-690

“BMW”
36 mm

19
-
18

 

R100S

65

70

75 / 5500

77 / 5500

9.5

nee

76-80

11.762

schijf
ate
-
trommel
of
schijf

2

nee

nee

32/11
W-669

“BMW”
36 mm

19
-
18

In 1978 gemoderniseerd. Meer pk’s.

Na 1978 schijf achter. Opvolger R90S

R100RS/1

70

76 / 5500

9.5

nee

76-80

33.648

schijf
ate
-
trommel
of
schijf

2

nee

nee

32/11

“BMW”
36 mm

19
-
18

Veel gemaakt. Na 1978 schijf achter

R100RS/2

70

76 / 5500

9.5

ja

80-84

schijf
brembo
-
schijf

2

nee

nee

33/11
W-691
W-690

“BMW”
36 mm

19
-
18

Beter dan RS/1 

R100RS/3

60

74 / 3500

8.45

ja

86-92

6.081

schijf
brembo
-
trommel

1

ja

nee

“BMW”
38,5 mm

18
-
18

 

R100RT/1

70

77 / 5500

9.5

nee

78-80

18.015

schijf
ate
-
schijf

2

nee

nee

32/11
W-669

“BMW”
36 mm

19
-
18

RT “joekel“ van een stroomlijn

R100RT/2

70

77 / 5500

9.5

ja

80-84

schijf
brembo
-
schijf

2

nee

nee

33/11
W-691
W-690

“BMW”
36 mm

19
-
18

Beter dan RT/1 

R100RT/3

60

74 / 3500

8.45

ja

87-96

9.738

schijf
brembo
-
trommel

1

ja

nee

“BMW”
38,5 mm

18
-
18

 

R100T

65

77 / 5500

9.5

nee

78-80

5.463

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

33/11
W-691
W-690

“BMW”
36 mm

19
-
18

Zeldzaam

R80RT/1

50

59 / 3500

8.2

ja

82-84

7.315

schijf
brembo
-
trommel

2

nee

nee

37/11
W-773

“BMW”
36 mm

19
-
18

Veel bij de politie

R80RT/2

50

58 / 4000

8.2

ja

84-95

22.069

schijf
brembo
-
trommel

1

ja

nee

“BMW”
38,5 mm

18
-
18

Veel bij de politie

R100

67

72 / 5500

8.2

ja

80-84

10.111

schijf
brembo
-
trommel

2

nee

nee

32/11
W-669

“BMW”
36 mm

19
-
18

Niet verwarren met R100/7

R100CS

70

76 / 6000

9.5

ja

80-84

4.038

schijf
brembo
-
trommel

2

nee

nee

32/11
W-669

“BMW”
36 mm

19
-
18

Zeldzaam. Opvolger R90S en R100S

R80ST

50

56.7 / 5000

8.2

ja

82-84

5.963

schijf
brembo
-
trommel

1

ja

nee

“BMW”
36 mm

19
-
18

“Lelijk eendje”

R80

50

58 / 4000

8.2

ja

84-95

13.815

schijf
brembo
-
trommel

1

ja

nee

“BMW”
38,5 mm

18
-
18

 

R80G/S

50

56.7 / 5000

8.2

ja

80-87

21.864

schijf
brembo
-
trommel

1

ja

nee

W-747

“BMW”/36 mm

21
-
18

Ook in Paris/Dakar uitvoering

R80GS

50

61 / 3750

8.2

ja

87-96

11.375

schijf
brembo
-
trommel

1

nee

ja

Marzocchi
40 mm

21
-
17

GS, vorige uitvoering is G/S (dus met / ertussen)

R100GS

60

76 / 3750

8.2

ja

87-96

34.007

schijf
brembo
-
trommel

1

nee

ja

Marzocchi
40 mm

21
-
17

Ook in Paris/Dakar uitvoering

R80R

50

61 / 3750

8.2

ja

92-94

3.593

schijf
brembo
-
trommel

1

nee

ja

Showa
41 mm

18
-
17

Kleinere broertje van R100R

R100R

60

76 / 3750

8.5

ja

91-96

20.598

schijf
brembo
-
trommel

1

nee

ja

Showa
41 mm

18
-
17

Eerste wegmotor met paralever

R80 GS

Basic

50

61 /3750

8.2

ja

96

3.009

schijf
brembo
-
trommel

1

nee

ja

Marzocchi
40 mm

21
-
17

Zeldzaam. Hoofdzakelijk alleen in de BRD geleverd, Alleen met blauw frame en smallere tank (van R80ST) als de R80GS

R100R

Mystic

60

76 / 3750

8.5

ja

94-96

3.700

schijf
brembo
-
trommel

1

nee

ja

Showa
41 mm

18
-
17

Sportieve uitvoering van R100R

Bij het inloggen op deze website worden cookies gebruikt voor het beheer van toegang. Door het bezoek van onze website stemt U toe dat we dit soort onschadelijke cookies plaatsen op in Uw computer. Het ironische is, dat als u op "ik geef toestemming" klikt, u wederom op een cookie wordt getrakteerd. Wie heeft deze wet bedacht?. Zie voor meer informatie de disclaimer op deze website. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information