BMW type

productie
Onder deze rubriek vind u alle technische gegevens van alle boxer BMW's van 1969 tot 1996. In deze periode zijn de tweekleps boxer gebouwd. Nog nooit heeft een ander merk zo'n lange periode een succes serie geproduceerd. Zelfs na een kleine onderbreking van de productie van de R100 in 1984, is de productie na de aanhoudende vraag een jaar later weer opgestart. Dit duurde tot 1996.

4 juli 2012: R90S versus HP2 Sport

BMW R90S

In 1973 had BMW wat te vieren. Ze bestonden 50 jaar.  Dus een prachtig jaar om de R90S, de superbike van BMW, te lanceren.
Voor die jaren een opvallende motor. Gedurfde kleuren. Eerst “Silberrauch”. Later voor het modeljaar 1975 ook “Daytona-Orange”. Twee schijfremmen in het voorwiel. Sportkuipje met klokjes. Aparte moderne buddysit. Andere vormgeving van de tank. Hans A. Muth was verantwoordelijk voor het design. De R90S was in die jaren een superbike. De R90S moest concurreren met bijvoorbeeld  Laverda 3 cilinders, Ducati koningsassers, Moto Guzzi  V7 modellen en niet te vergeten de superbike’s van de Japanse merken, o.a. de Honda CB 750, de Susuki GT750, de Kawazaki Z1 en de Yamaha XT750.

Wat de HP2 sport gemeen heeft met de R90S?

 

 

BMW HP2 Sport

HP staat voor High Performance. Dit staat niet voor de prestaties, maar voor het gebruik van de dure hoog kwalitatieve materialen. De 2 staat voor 2 cilinders. De HP2 Sport was rechtstreeks afgeleid van de R1200S SportBoxer die in 2007 als enduranceracer was ingezet.
Een Uniek en exceptioneel model. Hoe duur de HP2 Sport ook was, ondanks alle dure en superlichte materialen,kon hij qua vermogen en gewicht niet tippen aan machines als de Ducati 1098, de KTM RC 8 of de Buell 1125 R.
BMW had de cilinderkop opnieuw ontworden, radiaal geplaaste kleppen, zodat hogere toeren gemaakt kunnen worden.
Grotere vermogens waren beschikbaar in de K 1200-serie en voor de latere S1000RR superbike. De HP2 Sport was bedoeld als “hebbeding”, een exclusieve, snelle motor die ook op het circuit kon worden gebruikt.

De BMW HP2 Sport combineert een indrukwekkend uiterlijk en hoge prestaties tot maximaal rijplezier, zoals dat op een boxer niet eerder te beleven was. 

Het zijn beide "hebbedingen", beide worden niet meer gemaakt, maar er zijn bijna 8 keer zoveel R90S geproduceerd als de HP2 Sport. Wat de R90S nu is, steeds zeldzamer te koop en vaak erg duur, dat lot staat de HP2 Sport ook te wachten.


R90S

BMW HP2

In productie 1973 - 1976

Aantal verkocht 17.465

Verkoopprijs 4.351,- Euro

In productie 2008 -  2010

Aantal verkocht 2.259 

Verkoopprijs 21.400- Euro                 

Motor
Type viertakt, tweecilinder, horizontaal gepositioneerde "Boxer" motor, lucht gekoeld viertakt, tweecilinder, horizontaal gepositioneerde "Boxer" motor olie/lucht gekoeld, centraal geplaatste balansas
Boring X slag 90 x 70,6 mm 101 x 73 mm
Cilinder inhoud 898 cm3 1170 cm3
Maximum vermogen 67 Pk (49,3 kW) bij 7000 RPM 133 Pk (99,2 kW) bij: 8750 RPM
Max koppel 76 Nm bij 5500 RPM 115 Nm bij 6000 RPM
Compressie verhouding 9,5 : 1 12,5:1
Kleppen per cilinder 2 4 radiaal geplaatst
Klep bediening onderliggende nokkenas met stoterstangen en tuimelaars bovenliggende nokkenas met klepvolgers, (latere modelen dubbele nokkenas)
Brandstof systeem 2 schuif carburateurs , Dellorto PHM 38 AS-AD or 38 BS-BD elektronische inspuiting in inlaattraject / digitaal motormanagementsysteem BMS-KP met roluitschakeling en enkele ontsteking
Smering van de motor middels oliepomp 
Uitlaatgasreiniging 2 geregelde 3-wegkatalysatoren, Euro 3-emissienorm
Versnellingsbak en cardan
Koppeling enkele koppelingsschijf met een diafragma drukgroep droge platen koppeling ø 180 mm,
hydraulisch bediend
Aantal versnellingen 5 6
Keuze van versnelling schakelvorken, bediend door een nokkenschijf klauwengeschakelde versnellingsbak met schuine vertanding
Overbrengingsverhouding 4,4 / 2,86 / 2,07 / 1,67 / 1,50 :1 2,176 / 1,625 / 1.296 / 1,065 / 0.939 / 0,848: 1
Eindaandrijving verhouding 1: 3,00 of 1 : 2,91
Worm/kroon wiel 11 / 33 tanden of 11 / 32 tanden
Elektrisch systeem
Dynamo Bosch 12 V / 280 W drie fase 480 W
Ontsteking Middels contactpunt analoge  CDI
Startmotor Bosch 0,5 PS
Bougies Bosch W 200 T 30 / Beru 200/14/3 A / Champion N 7 Y Bosch, YR5LDE
Vering / wielen / remmen
Soort frame Dubbel buis frame met aangeschroefd achterframe Hoofd frame van stalen buizen, voor en achterframe van zelf dragende carbon
delen
Voor vering telescopische voorvork met hydraulische schokbreker

telelever, veervoorspanning, in- en
uitgaande demping en voertuighoogte 
traploos instelbaar

Achter vering lange swingarm met instelbare vering EVO Paralever, Öhlins centraal
veerbeen, veervoorspanning, in- en
uitgaande demping en voertuighoogte
traploos instelbaar
Veerweg 208 / 125 mm 105 / 120 mm
Voorwiel 1,85 B 19 Gesmeed aluminium, 3.50" x 17"
Achterwiel 2,15 B 18 Gesmeed aluminium,  6.0" x 17"
Voorband 3,25 H 19 120/70 - 17
Achterband 4,00 H 18 190/55 - 17
Voorremmen dubbele remschijf  Ø 260 mm hydraulisch bediende Brembo radiale 4 zuiger
remklauw en 320 mm zwevende dubbele  remschijven
Achterremmen Simplex remtrommel Ø 200 mm hydraulisch bediende Brembo één
zuiger remklauw met 265 mm zwevende schijfrem
ABS - fabrieksoptie: ABS (uitschakelbaar) met
remdruksensor
Afmetingen and gewicht 
Lengte x breedte x hoogte 2180 x 740 x 1210 mm 2135 x 750 x 1163 mm
Wiel basis 1465 mm 1485
Grond speling 165 mm
Tank inhoud 24 l 16 l waarvan 3 l reserve
Leeg gewicht, met volle tank 215 kg 178 kg
Max toelaatbaar gewicht 398 kg 405 kg
Brandstof verbruik 5,0 l / 100 km (bij 90 km/h) 4,5 l / 100 km (bij 90 km/h)
5,8 l / 100 km (bij 100 km/h)
Acceleratie 0 - 100 km/h 4,8 s 0 – 100 km/h 3.1 sec
0 – 150 km/h 5.4 sec

0 – 200 km/h 9.3 sec
Acceleratie 60 - 100 km/h 3.8 sec
60 - 140 km/h 7.7 sec
100 - 140 km/u 3.9 sec
Top snelheid 200 km/h 248 km/h

 

4 juli 2012: R90S versus S1000RR

BMW R90S

In 1973 had BMW wat te vieren. Ze bestonden 50 jaar.  Dus een prachtig jaar om de R90S, de superbike van BMW, te lanceren.
Voor die jaren een opvallende motor. Gedurfde kleuren. Eerst “Silberrauch”. Later voor het modeljaar 1975 ook “Daytona-Orange”. Twee schijfremmen in het voorwiel. Sportkuipje met klokjes. Aparte moderne buddysit. Andere vormgeving van de tank. Hans A. Muth was verantwoordelijk voor het design. De R90S was in die jaren een superbike. De R90S moest concurreren met bijvoorbeeld  Laverda 3 cilinders, Ducati koningsassers, Moto Guzzi  V7 modellen en niet te vergeten de superbike’s van de 4 Japanse merken.

De strijd was om motoren te bouwen met een grotere cilinder inhoud en meer vermogen. Het vemogen heeft enige tijd stil gestaan bij de grens van 100Pk, maar die eis geld nu alleen nog maar in Frankrijk.

 

 

BMW S1000RR

De BMW S1000RR verraste en imponeerde toen BMW de S1000RR in 2009 introduceerde, ruim 35 jaar na de R90S.
Deze BMW werd in Nederland meteen marktleider in het  1.000cc supersportsegment en stond deze positie niet meer af.
Met de S1000RR ging BMW bovendien de strijd aan in het WK Superbike. In het debuutjaar behaalde coureur Troy Corser direct al de dertiende plaats in de eindstand, in 2010 gevolgd door twee podiumplaatsen en een elfde plaats in het WK. Die opgaande lijn zette Leon Haslam dit jaar voort met de vijfde plaats in het WK.
In het prestigieuze Duitse IDM-kampioenschap imponeerde BMW dit jaar met de constructeurtitel. Dit mede dankzij Michael Ranseder die vicekampioen werd met de BMW S1000RR. In het ONK Dutch Superbike sleepte Arie Vos op zijn S1000RR met overmacht de titel binnen. 
Vandaag in 2012 is de stand van zaken, dat Melandri dit jaar al 3 keer 1e werd en ook 3 keer 2e. Haslam werd 3 keer 3e en 2 keer 2e en het racejaar is nog lang niet afgelopen.

Ja, alles van deze BMW is geënt op snelheid. Dat wordt zelfs met de elektronica geregeld. Is hiermee het einde bereikt, of kunnen we nog sneller?

Overeenkomst is makelijk te vinden,  beide hebben het predicaat Superbike, alleen staat hier meer dan 30 jaar ontwikkeling tussen beide ontwerpen. Alleen heeft de R90S nooit de succesen in de GP gehaald die de S1000RR nu haald.


R90S

S1000RR

In productie 1973 - 1976

Verkoopprijs 4.351,- Euro

In productie 2010 - 

Verkoopprijs 17.650,- Euro                 

Motor
Type viertakt, tweecilinder, horizontaal gepositioneerde "Boxer" motor, lucht gekoeld viertakt, viercilinder in lijn, vloeistof gekoeld,  32° voorover gekanteld
Boring X slag 90 x 70,6 mm 80 x 49.7 mm
Cilinder inhoud 898 cm3 999 cm3
Maximum vermogen 67 Pk (49,3 kW) bij 7000 RPM 193 Pk (142 kW) bij: 13000 RPM
Max koppel 76 Nm bij 5500 RPM 112 Nm bij 9750 RPM
Compressie verhouding 9,5 : 1 13:1
Kleppen per cilinder 2 4 titanium kleppen per cilinder
Klep bediening onderliggende nokkenas met stoterstangen en tuimelaars Dubbele bovenliggende nokkenas met klepvolgers
Brandstof systeem 2 schuif carburateurs , Dellorto PHM 38 AS-AD or 38 BS-BD 48 mm Dell'Ortho electronische inspuiting
Smering van de motor middels oliepomp 
Uitlaatgasreiniging 2 geregelde 3-wegkatalysatoren, Euro 4-emissienorm
Versnellingsbak en cardan
Koppeling enkele koppelingsschijf met een diafragma drukgroep dubbele schijf in oliebad, mechanisch bediend, anti-hop
Aantal versnellingen 5 6
Keuze van versnelling schakelvorken, bediend door een nokkenschijf Sequentieel, 6-versnellingen met rechte
vertanding (fabrieksoptie: schakelassistent)
geintregeerd in de motor
Overbrengingsverhouding 4,4 / 2,86 / 2,07 / 1,67 / 1,50 :1 2,647 / 2,091 / 1,727 / 1,50 / 1,36 / 1,261 : 1.652
Eindaandrijving verhouding 1: 3,00 of 1 : 2,91 Ketting
Worm/kroon wiel 11 / 33 tanden of 11 / 32 tanden Tandwielen: 17 / 44 (2,588)
Elektrisch systeem
Dynamo Bosch 12 V / 280 W wisselstroom 350 W
Ontsteking Middels contactpunt electronisch
Startmotor Bosch 0,5 PS
Bougies Bosch W 200 T 30 / Beru 200/14/3 A / Champion N 7 Y NGK LMAR9D-J
Vering / wielen / remmen
Soort frame Dubbel buis frame met aangeschroefd achterframe aluminium brugframe, meedragende motor
Voor vering telescopische voorvork met hydraulische schokbreker Upside-down telescopische voorvork 43 mm
Achter vering lange swingarm met instelbare vering dubbelzijdige swingarm van diepgetrokken
aluminium, continue instelbare in- en
uitgaande demping (hoge en lage snelheden)
Veerweg 208 / 125 mm 120 / 130 mm
Voorwiel 1,85 B 19 Cast aluminium, MT H2, 3.50" x 17"
Achterwiel 2,15 B 18 Cast aluminium, MT H2, 6.0" x 17"
Voorband 3,25 H 19 120/70 ZR17
Achterband 4,00 H 18 190/55 ZR17
Voorremmen dubbele remschijf  Ø 260 mm hydraulisch bediende Brembo 4 zuiger
remklauw en 320 mm zwevende dubbele  remschijven
Achterremmen Simplex remtrommel Ø 200 mm hydraulisch bediende Brembo één zuiger
remklauw met 220 mm zwevende schijfrem
Afmetingen and gewicht 
Lengte x breedte x hoogte 2180 x 740 x 1210 mm 2056 x 826 x 1138 mm
Wiel basis 1465 mm 1422.7
Grond speling 165 mm
Tank inhoud 24 l 17,4 l
Leeg gewicht, met volle tank 215 kg 204 kg / 206,5 met race ABS
Max toelaatbaar gewicht 398 kg 405 kg
Brandstof verbruik 5,0 l / 100 km (bij 90 km/h)
Acceleratie 0 - 100 km/h 4,8 s 0 – 100 km/h 3.1 sec / 43 m
0 – 200 km/h 6.9 sec / 209 m
0 – 250 km/h 10.4 sec / 426 m
0 – 280 km/h 14.8 sec / 750 m
0 – 300 km/h 19.1 sec / 1112 m
Top snelheid 200 km/h 305 Km/h

 

BMW's type 247

B.M.W. Boxertwins   1969-1996….2-kleppers….De “grote” boxers met een slag van 70,6…( Dus geen R45/R65 uitvoeringen)
Laatste werd op 19 dec.1996 gemaakt (R80 GS basic). Nikasil blokken alleen 800 en 1000

Hieronder  een lijst met de BMW's type 247 samengesteld door Rein Groenewold.




TYPE

Vermogen
 

Nikasil
cilinder

Productie

Remmen

Achterbrug



 
Voorvork
Wiel-maat
[inch]

Toelichting

PK's

Koppel

[Nm]
/RPM

Com-pressie


jaar


aantal

Voor
-
Achter


Schok-demper

Mono

(geen
para)

Para
lever

Eindover
brenging

KM-teller

Voor
-
Achter
 

R50/5

32

 

8.6

nee

69-73

7.865

trommel
-
trommel

2

nee

nee

“BMW”
36 mm

19
-
18

Weinig Pk’s

R60/5

40

49 / 5000

9.2

nee

69-73

22.721

trommel
-
trommel

2

nee

nee

“BMW”
36 mm

19
-
18

Pingelen

R60/6

40

49 / 5000

9.2

nee

73-76

21.097

trommel
-
trommel

2

nee

nee

37/11
W-773

“BMW”
36 mm

19
-
18

Pingelen

R60/7

40

48 / 5000

9.2

nee

76-78

11.163

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

37/11
W-773

“BMW”
36 mm

19
-
18

Pingelen

R75/5

50

60 / 5000

9.0

nee

69-73

38.370

trommel
-
trommel

2

nee

nee

“BMW”
36 mm

19
-
18

Veel gemaakt

R75/6

50

60 / 5000

9.0

nee

73-76

17.587

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

32/10
W-737

“BMW”
36 mm

19
-
18

 

R75/7

50

58.8 / 5000

9.0

nee

76-77

6.264

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

32/10
W-737

“BMW”
36 mm

19
-
18

Weinig gemaakt

R80/7

50

55

58 / 5500

64 / 5500

8.2

9.2

nee

77-84

18.522

1979
schijf
ate
-
trommel

1980 schijf
brembo
-
trommel

2

nee

nee

1979
37/11
 w-773

1980

32/10
w-737

“BMW”
36 mm

19
-
18

Na 1980 met nikasil en Brembo’s /alleen voor overheid

R90/6

60

73 / 5500

9.0

nee

73-76

13.511

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

“BMW”
36 mm

19
-
18

 

R90S

67

76 / 5500

9.5

nee

73-76

17.465

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

33/11
W-691
W-690

“BMW”
36 mm

19
-
18

Superbike jaren 70

R100/7

60

73.5

 

nee

76-78

12.056

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

33/11
W-690

“BMW”
36 mm

19
-
18

 

R100S

65

70

75 / 5500

77 / 5500

9.5

nee

76-80

11.762

schijf
ate
-
trommel
of
schijf

2

nee

nee

32/11
W-669

“BMW”
36 mm

19
-
18

In 1978 gemoderniseerd. Meer pk’s.

Na 1978 schijf achter. Opvolger R90S

R100RS/1

70

76 / 5500

9.5

nee

76-80

33.648

schijf
ate
-
trommel
of
schijf

2

nee

nee

32/11

“BMW”
36 mm

19
-
18

Veel gemaakt. Na 1978 schijf achter

R100RS/2

70

76 / 5500

9.5

ja

80-84

schijf
brembo
-
schijf

2

nee

nee

33/11
W-691
W-690

“BMW”
36 mm

19
-
18

Beter dan RS/1 

R100RS/3

60

74 / 3500

8.45

ja

86-92

6.081

schijf
brembo
-
trommel

1

ja

nee

“BMW”
38,5 mm

18
-
18

 

R100RT/1

70

77 / 5500

9.5

nee

78-80

18.015

schijf
ate
-
schijf

2

nee

nee

32/11
W-669

“BMW”
36 mm

19
-
18

RT “joekel“ van een stroomlijn

R100RT/2

70

77 / 5500

9.5

ja

80-84

schijf
brembo
-
schijf

2

nee

nee

33/11
W-691
W-690

“BMW”
36 mm

19
-
18

Beter dan RT/1 

R100RT/3

60

74 / 3500

8.45

ja

87-96

9.738

schijf
brembo
-
trommel

1

ja

nee

“BMW”
38,5 mm

18
-
18

 

R100T

65

77 / 5500

9.5

nee

78-80

5.463

schijf
ate
-
trommel

2

nee

nee

33/11
W-691
W-690

“BMW”
36 mm

19
-
18

Zeldzaam

R80RT/1

50

59 / 3500

8.2

ja

82-84

7.315

schijf
brembo
-
trommel

2

nee

nee

37/11
W-773

“BMW”
36 mm

19
-
18

Veel bij de politie

R80RT/2

50

58 / 4000

8.2

ja

84-95

22.069

schijf
brembo
-
trommel

1

ja

nee

“BMW”
38,5 mm

18
-
18

Veel bij de politie

R100

67

72 / 5500

8.2

ja

80-84

10.111

schijf
brembo
-
trommel

2

nee

nee

32/11
W-669

“BMW”
36 mm

19
-
18

Niet verwarren met R100/7

R100CS

70

76 / 6000

9.5

ja

80-84

4.038

schijf
brembo
-
trommel

2

nee

nee

32/11
W-669

“BMW”
36 mm

19
-
18

Zeldzaam. Opvolger R90S en R100S

R80ST

50

56.7 / 5000

8.2

ja

82-84

5.963

schijf
brembo
-
trommel

1

ja

nee

“BMW”
36 mm

19
-
18

“Lelijk eendje”

R80

50

58 / 4000

8.2

ja

84-95

13.815

schijf
brembo
-
trommel

1

ja

nee

“BMW”
38,5 mm

18
-
18

 

R80G/S

50

56.7 / 5000

8.2

ja

80-87

21.864

schijf
brembo
-
trommel

1

ja

nee

W-747

“BMW”/36 mm

21
-
18

Ook in Paris/Dakar uitvoering

R80GS

50

61 / 3750

8.2

ja

87-96

11.375

schijf
brembo
-
trommel

1

nee

ja

Marzocchi
40 mm

21
-
17

GS, vorige uitvoering is G/S (dus met / ertussen)

R100GS

60

76 / 3750

8.2

ja

87-96

34.007

schijf
brembo
-
trommel

1

nee

ja

Marzocchi
40 mm

21
-
17

Ook in Paris/Dakar uitvoering

R80R

50

61 / 3750

8.2

ja

92-94

3.593

schijf
brembo
-
trommel

1

nee

ja

Showa
41 mm

18
-
17

Kleinere broertje van R100R

R100R

60

76 / 3750

8.5

ja

91-96

20.598

schijf
brembo
-
trommel

1

nee

ja

Showa
41 mm

18
-
17

Eerste wegmotor met paralever

R80 GS

Basic

50

61 /3750

8.2

ja

96

3.009

schijf
brembo
-
trommel

1

nee

ja

Marzocchi
40 mm

21
-
17

Zeldzaam. Hoofdzakelijk alleen in de BRD geleverd, Alleen met blauw frame en smallere tank (van R80ST) als de R80GS

R100R

Mystic

60

76 / 3750

8.5

ja

94-96

3.700

schijf
brembo
-
trommel

1

nee

ja

Showa
41 mm

18
-
17

Sportieve uitvoering van R100R

4 juli 2012: R100RT versus K1600GTL

BMW R 100 RT

Bij de introductie van de RS en de RT, was het nog niet gebruikelijk dat er tourkuipen standaard aan de motorfiets geleverd werden. Dus op dit punt heeft BMW wel wat los gemaakt bij de concurenten. BMW was de eerste die een kuip ontwikkelde in de windtunnel.

In een advertentie uit 1979, omschreef BMW de voordelen van de kuip als volgd:

De Nieuwe R100RT kreeg een Touring Cockpit waarmee een machtig vermogen nog beter tot zijn recht komt.
Doel: De conditie van de rijder op de lange afstand zo veel mogelijk te sparen. Om hem nog meer van puur rijplezier
te laten genieten. Hij is gemaakt met de typische BMW enthousiasme voor één van de mooiste manieren van voorbewegen, Zo wilt u de Wereld rond!

Gedurende de jaren is er onderhuids wel wat veranderd aan de R100RT, totaal zijn er in dat opzicht 3 typen geweest, waarbij de classic puur een optische uitvoering van het laatste (type3) was:

1978 - 1980 R100RT (1) - gietijzeren cilinders
1981 - 1984 R100RT (2) - cilinders met nicasil voering
1987 - 1996 R100RT (3) - mono achterbrug
1995 - 1996 R100RT classic 

BMW K 1600 GLT

Gran Turismo, Luxury Touring, zo kun je deze BMW omschrijven, Luxe en comfort op twee wielen, ruim 30 jaar na de introductie van de R100RT
Het comfort voorziet in een uitgebreid standaard pakket:
 

  •  verwarmbaar zadel en dito handvatten,
  •  boordcomputer,
  •  cruise control  
  •  xenonverlichting met automatische niveauregeling

Maar naast deze standaard accesoires is ook navigatie een optie, dus wat wij er op bouwen, leverd BMW als optie.

De krachtbron van deze BMW is een compacte zes-in-lijn motor met een zijdezachte loop en hoge trekkracht bij lage toerentallen. Al vanaf 1.500 toeren per minuur staat meer dan 70 procent van het maximum koppel ter beschikking. Met zijn gewicht van 103 kilogram en 555 mm breedte is de zes-in-lijn motor van de K 1600 GT/GTL de lichtste en kleinst gebouwde zescilindermotor ter wereld in de klasse vanaf 1.000cc.

Het is een hoogstandje van techniek!

 

Zowel de R100RT als de K1600GT/GTL zijn luxe tourmachines, met 30 jaar verschil in technologische ontwikkeling.
Alleen was de R100RT het logische gevolg van de ontwikkelingen in de boxerreeks, de K1600GT/GTL is een geheel eigen productie lijn.

r100rt k1600  

Productie 1978 - 1996

Aantal verkocht: 29705 (in 3 +1 uitvoeringen)

Verkoop prijs   8.257,- Euro

Productie 2010 -

 

Verkoop prijs 26.900,- Euro

Motor
Type viertakt, tweecilinder, horizontaal gepositioneerde "Boxer" motor, lucht gekoeld viertakt dwars geplaatste 6 cilinders in lijn, vloeistof gekoeld
Boring X slag 94 x 70,6 mm 72.0 x 67.5 mm
Cilinder inhoud 980 cm3 1649 cm3
Maximum vermogen

1977-1984: 70 Pk (51 kW) bij 7250 RPM 
1984-1996: 60 Pk (44 kW) bij 6500 RPM  

160 Pk (116.8 Kw)) bij 7750 RPM
Max koppel

1977-1984: 77 Nm. bij 5500 RPM
1984-1996: 74 Nm. bij 3500 RPM

175 Nm bij 5250 RPM
Compressie verhouding

1977-1984: 9.0 : 1
1987-1986  8,45 : 1

12.2:1
Kleppen per cilinder 2 4
Klep bediening onderliggende nokkenas met stoterstangen en tuimelaars Dubbele bovenliggende nokkenas
Brandstof systeem 2 constant vacuüm carburateurs Bing V 64/32/363-64/32/364 Electronische inspuiting, digitaal motor management systeem
Smering van de motor middels oliepomp middels oliepomp
Uitlaatgas reiniging - geregelde 3-wegkatalysator, Euro 3-emissienorm
CO2  uitstoot 106.7 CO2 g/km. (CO2 - Carbon dioxide emission)
Versnellingsbak en cardan
Koppeling enkele koppelingsschijf met een diafragma drukgroep dubbele schijf in oliebad, hydraulisch bediend
Aantal versnellingen 5 6
Keuze van versnelling schakelvorken, bediend door een nokkenschijf klauwengeschakelde versnellingsbak met schuine vertanding
Overbrengingsverhouding 4,4 / 2,86 / 2,07 / 1,67 / 1,50 :1 2.23 / 1.64 / 1.32 / 0.93 / 0.79 :1
Eindaandrijving verhouding 1 : 3,0 of 1 : 2,91
Worm/kroon wiel 11 / 33 tanden
Elektrisch systeem
Dynamo Bosch 12 V / 280 W drie-fasen 580 W
Ontsteking elektronische ontsteking (halgever) (Bosch)
Startmotor Bosch 0,7 kW Electrische starter
Bougies Bosch W 7 DC / Beru 14-7 DU /
Champion N 9Y
Vering / wielen / remmen
Soort frame Dubbel buis frame met aangeschroefd achterframe Aluninium brugframe, meedragende motor
Voor vering telescopische voorvork met hydraulische schokbreker BMW Motorrad Duolever; centraal geplaatst veerbeen
Achter vering 1977-1984: Lange swingarm met instelbare vering 
1984-1996: BMW Monolever
met enkele swingarm
BMW Motorrad Paralever
Veerweg 175 / 121 mm 125 mm / 135 mm
Voorwiel MTH 2,50 x 18 E gegoten aluminium 3,50 x 17"
Achterwiel MTH 2,50 x 18 E gegoten aluminium 6,00 x 17"
Voorband 90/90 18 51 H 120/70 ZR 17
Achterband 120/90 18 65 H 190/55 ZR 17
Voorremmen enkele schijfrem Ø 285 mm zwevende dubbele remschijven, diameter 320 mm, vaste 4-zuiger remklauwen
Achterremmen trommelrem Ø 200 mm
1981-1984: enkele schijfrem Ø 285 mm
enkele remschijf, diameter 320 mm, 2-zuiger remklauw
ABS - BMW Motorrad Integral ABS (deel-Integraal)
Afmetingen en gewicht
Lengte x breedte x hoogte 2175 x 960 x 1478 mm 2489 x 1000 x 1465 mm
Wiel basis 1447 mm 1680 mm
Grond speling 140 mm
Tank inhoud 22 l 26,5 l
Leeg gewicht
met volle tank
229 kg 348 kg
Max toelaatbaar gewicht 440 kg 560 kg
Brandstof verbruik 1977 - 1984: 5,75 l / 100 km (bij 90 km/h) 
1984 - 1996: 4,30 l / 100 km (bij 90 km/h) 
4,60 l / 100 km (bij 90 km/h)
Acceleratie 0 - 100 km/h 5,0 s 3.2 seconds (GT), 3.4 seconds (GTL)
Top snelheid 1977-1984: 190 km/u
1984-1996: 185 km/h 
meer dan 200 km/h

BMW, de productie

1969 1970 1971 1972 1973 1974 1975 1976 1977 1978 1979 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996
R50/5
R60/5

R60/6

R60/7
R75/5

R75/6

R75/7

R80/7

R80
R90/6

R80 ST

R80 RT (1) R80RT (2)
R80R
R80 G/S

R80 GS

R80 GS
Basic

R80 G/S DP

R100 GS Paris Dakar
R100/7 R100T R100

R100 GS

 R90S

  R100 S

R100 CS R100R

    R100 RS (1)

R100 RS (2)

R100 RS (3)

R100R Mystic

R100 RT (1)

 R100 RT (2)

R100 RT (3)

R45

R65 GS

R100RT
Classic
R65 R65 (2)
R65 LS


In bovenstaand overzicht is de productie van de verschillende typen 2 kleps boxers door de jaren heen te zien.

Type 246 zijn de /5 motoren, type 247 de /6 en /7. Type 248 zijn de R45 en de R65. Allen de tweekleps BMW boxer.

Eind 1984 is de productie van de R100 gestaakt na de introductie van de K100. Echter de vraag bleef ongekend groot 
zodat BMW de productie van de R100 weeer heeft opgepakt in 1985. De productie is uiteindelijk in 1996 definitief
gestaakt.

Advertentie-19-03-1976 Motor-1976-Nr19-kettingreactie

Bij het inloggen op deze website worden cookies gebruikt voor het beheer van toegang. Door het bezoek van onze website stemt U toe dat we dit soort onschadelijke cookies plaatsen op in Uw computer. Het ironische is, dat als u op "ik geef toestemming" klikt, u wederom op een cookie wordt getrakteerd. Wie heeft deze wet bedacht?. Zie voor meer informatie de disclaimer op deze website. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information