Hoogtepunten uit de BMW boxer geschiedenis
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Home
- Gepubliceerd op woensdag 13 juni 2012 22:14
- Geschreven door Oostrum, Gerard van
De jaren 20 |
|
1923 |
|
![]() |
||
De jaren 30 |
1934 | Als eerste de hydraulisch gedempte telescoopvork toegepast ( R12 en R17) | ||||
1937 | Snelheids record door E.Henne met 279,5 Km/u | |||||
1938 | 100.000 boxer motoren verkocht | |||||
1939 |
Dubbele overwinning bij de "Senior Tourist Tropy" door Georg "Schorsch" Meier. Hij won de 500CC klasse |
![]() |
||||
De jaren 40 | De Comeback (met reserve onderdelen) | 1947 |
Overwinning van de Duitse Straat Kampioenschap door Georg "Schorsch" Meier | |||
1948 |
De productie wordt hervat met de R24. |
![]() |
||||
De jaren 50 | De motor als economisch wonder |
1955 |
BMW bereikt een nieuw record in de productie met de R69. |
![]() |
||
1954 | De Eerste BMW zijspan winnaars W. Noll en F. Cron | |||||
De jaren 60 |
1960 |
Als eerste de hydraulisch gedempte stuurdemper toegepast (R50S en R69S) toegepast |
||||
Berlijns lucht in de BMW's banden |
1967 |
Klaus Enders Wereld kampieon zijspan met 500CC RS |
||||
1969 | Verhuizing van Munchen naar Berlijn-Spandau; Presentatie van de /5 modellen. |
|||||
De jaren 70 | BMW zet een nieuw hoogtepunt |
1973 | Ontwikkeling van de BMW boxer met de grootste cilinderinhoud. (R90S) | |||
1973 | 500 000 BMW boxer is gebouwd. | ![]() |
||||
1974 |
Van 1967 tot 1974 regeerde Klaus Enders met pasagier Ralf Engelhard de GP's. Met hun 500cc RS zijspan werden ze 6 jaar achtereen wereldkampieon | |||||
1976 | Eerste stroomlijnkuip af fabriek op een productiemotorfiets (R100RS) | |||||
1979 | Een overwinning van BMW bij de Duitse Off road kampioenschappen door Rolf Witthöft en Herbert Schek. | |||||
De jaren 80 | Parijs-Dakar en de nieuwe K-serie | 1981 | Kampioen van de rally Parijs Dakar door Hubert Auriol. | |||
1983 |
De premiere van de nieuwe K-100 serie, met als eerste een brandstofinjectie en een ongeregelde katalysator op een productiemotorfiets (K 100) |
![]() |
||||
1987 |
Als eerste systeem om cardanreactie tegen te gaan, de paralever op de R80GS. Paralever is semi-parallellogram constructie van de achtervork met een monoveer, die de cardanreactie vrijwel elimineert. |
|||||
1987 |
Als eerste toepassing van kruisspaken, waardoor tubelessbanden mogelijk zijn (R80GS) Bij kruisspaken gaan de spaken naar de rand van de velg en niet naar het midden.
|
|
||||
1988 | BMW komt als eerste met een fabrieksmotor met ABS, de K100 ABS. | |||||
De jaren 90 | 1995 | BMW verkoopt voor het eerst meer dan 50 000 motorfietsen. | ||||
1996 | De laatste BMW 2 kleps boxer loopt van de band, de R100GS basic. | |||||
In totaal was/heeft BMW:
We eindigen met een mooie film van het begin van de GS. De succes formule die nog steeds voortduurt.
|
||||||