Hoogtepunten uit de BMW boxer geschiedenis

De jaren
20


De geboorte van de boxer

 

1923


De Première van de eerste BMW motorfiets, ontworpen door de "chief Engineer: Max Friz

Max Fritz

 

De jaren 30
  1934 Als eerste de hydraulisch gedempte telescoopvork toegepast ( R12 en R17)
  1937 Snelheids record door E.Henne met 279,5 Km/u
  1938 100.000 boxer motoren verkocht
 
1939
Dubbele overwinning bij de "Senior Tourist Tropy" door Georg "Schorsch" Meier.
Hij won de 500CC klasse
   
De jaren 40
De Comeback
(met reserve onderdelen)

1947
Overwinning van de Duitse Straat Kampioenschap door Georg "Schorsch" Meier
 

 

 

1948

 

 

De productie wordt hervat met de R24.

 
De jaren 50
De motor als economisch
wonder

 

1955

 

BMW bereikt een nieuw record in de productie met de R69.

  1954 De Eerste BMW zijspan winnaars W. Noll en F. Cron
 

De jaren 60
  

 

1960

Als eerste de hydraulisch gedempte stuurdemper toegepast (R50S en  R69S) toegepast

R69S-wit

Berlijns lucht in de BMW's banden

1967

Klaus Enders Wereld kampieon zijspan met 500CC RS

1969 Verhuizing van Munchen naar Berlijn-Spandau; Presentatie van de /5 modellen.
 
De jaren 70 BMW zet een nieuw hoogtepunt
1973
Ontwikkeling van de BMW boxer met de grootste cilinderinhoud. (R90S)
1973
500 000 BMW boxer is gebouwd.
Klaus-Enders

 

1974

Van 1967 tot 1974 regeerde Klaus Enders met pasagier Ralf Engelhard de GP's. Met hun 500cc RS zijspan werden ze 6 jaar achtereen wereldkampieon
1976
Eerste stroomlijnkuip af fabriek op een productiemotorfiets (R100RS)
  1979 Een overwinning van BMW bij de Duitse Off road kampioenschappen door Rolf Witthöft en Herbert Schek.
 
De jaren 80 Parijs-Dakar en de nieuwe K-serie  1981 Kampioen van de rally Parijs Dakar door Hubert Auriol.

 

1983

De premiere van de nieuwe K-100 serie, met als eerste een brandstofinjectie en een ongeregelde katalysator op een productiemotorfiets (K 100)

paralever
 

 

1987

Als eerste systeem om cardanreactie tegen te gaan, de paralever op de R80GS.
Paralever is semi-parallellogram constructie van de achtervork met een monoveer, die de cardanreactie vrijwel elimineert.
 

 

 

1987

 

Als eerste toepassing van
kruisspaken, waardoor tubelessbanden mogelijk zijn (R80GS)
Bij kruisspaken gaan de spaken naar de rand van de velg en niet naar het midden. 
250px-Kreuzspeichen03
  1988 BMW komt als eerste met een fabrieksmotor met ABS, de K100 ABS.
 
De jaren 90   1995 BMW verkoopt voor het eerst meer dan 50 000 motorfietsen.
  1996 De laatste BMW 2 kleps boxer loopt van de band, de R100GS basic.
 
 

In totaal was/heeft BMW:

  • 19 keer wereldkampioen bij de zijspannen(rijderstitel)
  • 20 keer wereldkampioen bij de zijspannen(constructeurstitel)
  • 6 keer Parijs-Dakar gewonnen(4 x met de boxers en 2 x met eencilinders) 
  • 39 keer kampioen van de Grand-Prix

We eindigen met een mooie film van het begin van de GS. De succes formule die nog steeds voortduurt.

 

 

Bij het inloggen op deze website worden cookies gebruikt voor het beheer van toegang. Door het bezoek van onze website stemt U toe dat we dit soort onschadelijke cookies plaatsen op in Uw computer. Het ironische is, dat als u op "ik geef toestemming" klikt, u wederom op een cookie wordt getrakteerd. Wie heeft deze wet bedacht?. Zie voor meer informatie de disclaimer op deze website. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

I accept cookies from this site.

EU Cookie Directive Module Information