Hoogtepunten van de BMW Boxer geschiedenis
De geboorte van de boxer
De Première van de eerste BMW motorfiets, ontworpen door de "chief Engineer: Max Friz
1923
Als eerste de hydraulisch gedempte telescoopvork toegepast ( R12 en R17)
1934
Snelheids record door E.Henne met 279,5 Km/u
1937
100.000 boxer motoren verkocht
1938
Dubbele overwinning bij de "Senior Tourist Tropy" door Georg "Schorsch" Meier.
Hij won de 500CC klasse
1939
De Comeback
Overwinning van de Duitse Straat Kampioenschap door Georg "Schorsch" Meier
1947
De productie wordt hervat met de R24.
1948
De motor als economisch wonder
BMW bereikt een nieuw record in de productie met de R69.
1950
De motor als economisch wonder
De Eerste BMW zijspan winnaars W. Noll en F. Cron
1954
Berlijns lucht in de BMW's banden
Als eerste de hydraulisch gedempte stuurdemper toegepast (R50S en R69S) toegepast
1960
Klaus Enders Wereld kampioen zijspan met 500CC RS
1967
Verhuizing van Munchen naar Berlijn-Spandau; Presentatie van de /5 modellen.
1969
BMW zet een nieuw hoogtepunt
Ontwikkeling van de BMW boxer met de grootste cilinderinhoud. (R90S). de 500 000 BMW boxer is gebouwd.
1973
Van 1967 tot 1974 regeerde Klaus Enders met pasagier Ralf Engelhard de GP's. Met hun 500cc RS zijspan werden ze 6 jaar achtereen wereldkampioen
1974
Eerste
stroomlijnkuip
af fabriek op een productiemotorfiets (
R100RS
)
1976
Een overwinning van BMW bij de Duitse Off road kampioenschappen door Rolf Witthöft en Herbert Schek.
1979
Parijs-Dakar en de nieuwe K-serie
Kampioen van de rally Parijs Dakar door Hubert Auriol.
De premiere van de nieuwe K-100 serie, met als eerste een brandstofinjectie en een ongeregelde katalysator op een productiemotorfiets (K 100)
1981-1983
Paralever
Als eerste systeem om cardanreactie tegen te gaan, de paralever op de R80GS.
Paralever is semi-parallellogram constructie van de achtervork met een monoveer, die de cardanreactie vrijwel elimineert.
1987
Kruisspaken
Als eerste toepassing van kruisspaken, waardoor tubelessbanden mogelijk zijn (R80GS)
Bij kruisspaken gaan de spaken naar de rand van de velg en niet naar het midden.
1987
BMW komt als eerste met een fabrieksmotor met ABS, de K100 ABS.
1988
BMW verkoopt voor het eerst meer dan 50 000 motorfietsen.
1995
De laatste BMW 2 kleps boxer loopt van de band, de R100GS basic.
1996
In totaal was/heeft BMW:
- 19 keer wereldkampioen bij de zijspannen(rijderstitel)
- 20 keer wereldkampioen bij de zijspannen(constructeurstitel)
- 6 keer Parijs-Dakar gewonnen(4 x met de boxers en 2 x met eencilinders)
- 39 keer kampioen van de Grand-Prix