het Laadsysteem
Het laadsysteem van de BMW 2-kleps boxers, dat was het onderwerp van de presentatie die Jan de Bruijn heeft gegeven op de technische dag van Maart 2022. Het artikel hieronder is daarvan afgeleid.
De Onderdelen:
- Generator (dynamo)
- Diodeboard (gelijkrichter
- Spanningsregelaar
- Laadcontrolelampje
- Accu
Dynamo op diverse types
- /5: 180 Watt
- R90S: 238 Watt
- 1000 cc tot 1980: 250 Watt
- Alle andere modellen: 280 Watt
Het laden begint bij 980 rpm, maar maximaal vermogen vanaf 3000 rpm.
Minimum diameter sleepringen: 26,8 mm
Minimum borstellengte 8 mm (officieel wordt hier geen opgave over gedaan)Diodeboard: Met 9 diodes voor de Type 5
Met 11 diodes voor alle andere types
Opbouw dynamo
- Bestaat uit een stator (stilstaand) en een rotor (draaiend)
- De rotor is een elektromagneet die gevoed wordt door de spanningsregelaar.
- De stator bestaat uit 3 spoelen die 120 graden verdeeld zijn over de omtrek.
Het Laadstroomcontrolelampje
- Lijkt een pietluttig onderdeel, maar zoals we later zullen zien cruciaal voor de werking van de laadinstallatie.
- Let op het juiste vermogen van /5 4 Watt
- Nieuwere types, 3 Watt
De Spanningsregelaar
- Meet de spanning D+ van het diodeboard en past de rotorspanning aan zodat D+ de onderstaande laadspanning heeft
- Tot 1981 elektromechanisch met een laadspanning van 13,9 tot 14,8 Volt.
- Vanaf 1981 elektronisch met een laadspanning van 13,5 tot 14,2 Volt
Hoe zit dit allemaal in elkaar?
- Contactschakelaar aan, motor nog niet gestart:
De positieve (+) accuspanning komt nu via het laadstroomlampje en de spanningsregelaar bij de rotor, waardoor deze magnetisch wordt. (Als het lampje defect zou zijn gaat dit dus niet werken) - Als de motor gestart is worden er in de statorspoelen wisselspanningen opgewekt, die door het diodebord worden gelijkgericht en aan de accu worden toegevoerd.
- Via de kleine diodes gaat er ook een positieve spanning naar de verbinding tussen lampje en spanningsregelaar. Omdat nu beide kanten van het lampje een positieve spanning toegevoerd krijgen, dooft het lampje.
Storingen
- Laadstroomlampje defect: systeem start niet op, uiteindelijk is je accu leeg en sta je langs de kant van de weg.
- Spanningsregelaar defect: als hij de rotor niet meer aanstuurt, wordt er niet meer geladen, het kan echter ook zijn dat hij de rotor aan blijft sturen, waardoor de boordspanning te hoog wordt. In beide gevallen brandt het controlelampje.
- Onderbreking in rotor door slechte koolborstels, defecte koolborstelve(e)r(en) of spoel doorgebrand: laadcircuit start niet op, lampje blijft branden.
- Diodebord: hier kan van alles mee mis gaan. In alle gevallen brandt het lampje volledig of zwak.
- Gecorrodeerde aansluitingen: dit kan leiden tot de meest vreemde storingen.
Testen
- Alleen uitvoeren als laadstroomcontrolelampje continu brandt als de motor loopt:
- Trek de 3 polige stekker van de spanningsregelaar los en verbind met een losse draad aansluiting D+ (blauw) en DF (blauw/zwart).
- Als nu het lampje uit is als de motor loopt, is vrijwel zeker de spanningsregelaar defect.
- Doe dit niet te lang, Je hebt op dit moment geen enkele controle over de laadspanning!!!
Door Jan de Bruijn maart 2022