de Ontsteking

Ik wil het hebben over de ontstekingen en het zoeken naar een eventueel probleem.

Een BMW heeft als basis natuurlijk de bekende contactpunten.
Het verschil tussen elektronische- en contactpunten ontsteking zit hem niet alleen in de constructie maar ook in een verschil in primaire weerstand van de bobine.

Een bobine moet een grote secundaire spanning op wekken en leveren aan de bougie.

Hoe hoog die spanning is is mede te danken aan het magnetisch veld van  de primaire spoel in de bobine. Deze is aangesloten op de min van de bobine.
Om een hoog magnetisch veld te creëren moet er dus een zo hoog mogelijke stroom door de primaire spoel van de bobine lopen. Hoe hoger de stroom, hoe hoger het magnetisch veld en hoe hoger de secundaire spanning word.
Bij een punten ontsteking is dit beperkt tot ongeveer 3.5 ampère dus als we weer even naar de wet van ohm kijken (U=I . R)dan komen we op de volgende rekensom.  U is 13 volt bij (lopende motor), de weerstand R is 3.5 ohm, I= U/R = 13/3,5 = 3.71 ampère.

Als je hoger gaat zitten qua stroom dan branden je punten sneller weg.

Het afstellen van de punten is vrij gemakkelijk als je een goede Ohm meter hebt met een % functie erop

Je openings hoek is namelijk altijd 60 % van je gesloten hoek dus de zwarte meetdraad op de massa en de rode meetdraad op de – van de ontsteking en de meter op % zetten en maar afstellen tot 60 % is bereikt.

Bij een elektronische ontsteking zijn de waardes anders.

De primaire weerstand in de bobine is hierbij 1 ohm wat ons brengt bij een stroomsterkte  van U=I . R is dus 13= I . 1 is dus 13 ampère wat dus weer een hogere secundaire spanning oplevert.

Dit kan makkelijk omdat een elektronische ontsteking een power transistor heeft die de 13 ampère makkelijk aankan.

Moraal van dit verhaal is dat je dus gerust een bobine van een puntenontsteking [3,5 ohm] op een elektronische ontsteking kan zetten maar NIET andersom [je punten zijn na 50 km weggebrand].

Je meet de primaire weerstand, dus wat voor een bobine je hebt door een ohm meter over de + en de – van de bobine te zetten. Je hebt dan 3,5 ohm of 1 ohm weerstand.

PS bij een oude bobine kan het isolatiemateriaal verouderen waardoor de primaire weerstand afneemt waardoor de stroom door de punten groter word en de punten sneller doen inbranden.

Dus dit hoeft dus niet altijd aan je condensator te liggen

Meestal kijk ik even tijdens het lopen van de motor of de vonk niet al te groot is tussen de punten.

Meestal vervang ik ook de condensator bij het vervangen van contactpunten. Kosten zijn nihil en je weet zeker dat het goed is.

Terug naar de elektronische ontsteking van BMW.

De ontsteking wordt gevormd door een onderhoudsvrije transistor-ontstekingsysteem middels hallgever techniek op de nokkenas [achter het distributiedeksel].
Deze hallgever vormt een bloksignaal die door het module versterkt word (is geplaatst onder de benzine tank).
Bij het gericht storing zoeken heb je een spanning zoeker van 12V nodig en een ledspanningszoeker.
Wanneer er geen vonk is, controleer dan altijd of er 12V voeding aanwezig is op de + van de bobine en op de + van de module (pen No 4).
Is dit niet het geval controleer de zekeringen ,contactslot en de noodstopschakelaar.
De nauwkeurige monteurs onder ons controleren ook de spanning bij de hallgever. Op de 2 buitenste pennen + en – moet 12 volt staan en komt gestabiliseerd vanuit het module,  No 3 = min en 5= plus.

Tijdens de start met aangesloten halgever, kan je je led spanningszoeker op de 0 aansluiting van je hallgever bijprikken in de draad (is middelste aansluiting) De andere kant natuurlijk op de massa aansluiten.
Je moet het ledje van je spanningszoeker tijdens de start nu zien knipperen.
Doet deze dat niet is de hallgever defect.

Doet deze dat wel demonteer je de bougies en legt deze zichtbaar op de koelribben van het motorblok (massa makend natuurlijk). Dan neem je de stekker los van de hallgever en met je gewone 12 volt spanningszoeker, tip je de 0 aansluiting aan, andere kant op massa. Het  contact moet aan zijn.
Je zult nu de bougies zien vonken, zodra je de 0 aansluiting aan tipt.
Doen deze het nog niet, controleer dan tijdens de start op aansluiting 1 en 15 van de bobine met je led spanningszoeker een knippersignaal.

Is dit aanwezig ,controleer dan de waardes van je bobine zoals hierboven beschreven.                                              

De toerenteller is vanaf 1981 elektronisch bij BMW en zit aangesloten op pen 1 van je bobine

Aansluitpunten en nummers module:

 1     signaal naar bobine plus toerenteller signaal-
 2     massa
 3     min hallgever
 4     plus via contact
 5     plus hallgever
 6     inkomend signaal hallgever

De toerental afhankelijke verstelling, van het ontstekingstijdstip, wordt verzorgt door een centrivugaalverstelinrichting die bij de hallgever gemonteerd zit.

Onder de 1500 Rpm is het ontstekingstijdstip (bij mijn boxer R80 RT) 6 graden voor BDP

Boven dit toerental zorgt de vervroeger voor een toenemende verdraaiing van de rotor t.o.v. de bazisstand tot bij 3000 Rpm de maximale stand van 32 graden is bereikt.

PS: de waardes die ik heb gebruikt komen van mijn (auto gerelateerde) ervaringen langs de weg.

De precieze waardes kunt u echter vinden in diverse BMW boeken en cd roms.

Groet Erwin Gordijn WW No9107