Alarm Verlichting toevoegen
Bij toeval stoot ik op een nachrustsatz voor Warn Blinker Anlage.
Het was een complete set bestaande o.a. de volgende nummers:61 12 1 243 076 – kabelboom
61 31 1 243 007 – schakelaar
61 31 1 233 920 – schakelaar huis
Maar, let op, want deze kabelboom is een afwijkend type, speciaal voor de motoren voor Frankrijk. Waarom deze anders is, is mij een raadsel.
Het algemene schema voor alarm verlichting is deze: (klik erop voor een vergroting)
De schakelaar (7) speelt een belangrijke rol. Hij zet met name de linker en rechter knipperlichten parallel.
Waarvoor dient het relais (5): De knipperlichten werken normaal enkel met het contact aan. Maar die alarm verlichting moeten blijven doorwerken als het contact wordt afgezet. Het relais voorziet de schakeldoos (3) met +12V zodat die ook kan werken met contact af. Maar om te beletten dat die spanning bij afgezet contact de gehele motor zou voeden, dient de diode (4). Merk op dat de oorspronkelijke kabeltjes gr/ge (49a) en gr/sw (49), van de schakeldoos zijn verwijderd en ingeplugd op het kabelboompje van de kit.
Voor deze kit heb je de volgende onderdelen nodig:
09 12 9 952 109 – Slangklem, L18-24, nodig 2.
61 31 1 236 884 – het huis waar de schakelaar in komt.
61 31 1 243 007 – de schakelaar.
61 31 1 243 644 – het afdekkapje voor de schakelaar.
61 12 1 243 071 – de kabelboom
61 32 1 358 193 – relais
61 31 1 358 268 – de diode
En verder nog wat kleinmateriaal zoals wat schroefjes etc.
Een inbouwinstuctie uit een officeel werkplaats handboek kun je downloaden door op de rechter afbeelding te klikken.
Deze, en de overige gegevens zijn beschikbaar gesteld door René de Boer.
61 12 1 243 076 – kabelboom is de Franse uitvoering.
Het grote verschil is, dat de alarm verlichting niet aan blijft als de motor van contact wordt gezet.
Een ander verschil is dat als het alarm licht aan is, het lampje in de knop wel brand, maar niet knippert.
Ik heb het franse schema aangepast. Relais 9 en de diode 4 zijn toegevoegd en het blijft nu dus ook na het uitschakelen van het contact aan en als de alarm verlichting wordt uitgezet, kan deze zonder contact niet weer aangezet worden.
De schakelaar 7 koppeld schakelaar 5 van de linker knipperlichten. Het relais 8 koppeld de rechter knipperlichten. Als het alarm wordt ingeschakeld, wordt schakelaar 5 ontkoppeld en de lichten worden aan de knipperautomaat verbonden. Wederom de schakelaar voor de linker, het relais voor de rechter lampen.
Het relais 9, wordt in tegenstelling tot het standaard alarm alleen maar ingeschakeld als het alarm aan is. Het geeft ingeschakeld een spanning op de knipperautomaat, diode 4 zorgd er voor dat de rest van de motor spanningsvrij is.
Bij het standaard alarm is het relais altijd ingeschakeld, Alleen bij dit systeem knippert de alarmknop niet, deze krijgt geen knippersignaal maar een constante spanning.
Ook bij deze installatie geld dat de oorspronkelijke kabeltjes gr/ge (49a) en gr/sw (49)maar ook de bl/rt (R) en bl/sw(L) van de schakeldoos zijn verwijderd en ingeplugd op het kabelboompje van deze Franse kit.
Het binnenwerk van de koplamp met de kabelboom aangesloten. Rechts boven zitten de 2 relais van de klaplampen in de RT kuip.
De alarm knop in zijn huis, met 2 slangklemmen om het stuur.