ATE Remonderdelen

Het remsysteem

Het remsysteem van onze BMW’s heeft onderhoud nodig. Het is noodzakelijk om de remvloeistof regelmatig te verversen. De reden is dat de remvloeistof een hygroscopische vloeistof is, en dus water aan trekt. Hierdoor kunnen uw remzuigers en hoofdremcilinder gaan roesten en dus vast zitten. Maar, er is meer aan de hand. Als gevolg van het opnemen van water, daalt het kookpunt van de remvloeistof.  Het mag duidelijk zijn, dat als er geremd wordt, er dus druk in het remsysteem staat, er wrijving op de remschijven is, die weer omgezet wordt in warmte. Als de remvloeistof nu gaat koken, als gevolg van het water in de remvloeistof, neemt de druk op het remsysteem af. Het gevolg is dat de remweg langer wordt.

Maar, er is een remvloeistof die die eigenschappen niet heeft. Dat is de zogenaamde siliconen remvloeistof dot 5.0.
Deze heeft als voordeel dat het niet hygroscopisch is en daarom nooit ververst hoeft te worden. Tevens zal de BMW na een langere termijn van stilstand geen last hebben van gecorrodeerde remzuigers.

Wat echter altijd erg belangrijk is, is dat het TOTALE systeem gereinigd wordt en voorzien wordt van NIEUWE rubbers
Doe je dit niet bij een retrofit dan zal je zeker problemen krijgen. Schoonmaken van de rubbers is dus niet voldoende. Doordat de oude rubbers in conventionele remvloeistof gefunctioneerd hebben zijn deze rubbers “doordrenkt” en zal contact met siliconenremvloeistof leiden tot opgezwollen rubbers. Kortom : altijd nieuwe afdichtingen monteren bij een retrofit
Hieronder is een uiteenzetting van de verschillende ATE remonderdelen, toegepast op de boxers tot 1981, daarna is BWM overgegaan op de brembo’s.

Het voordrukventiel is noodzakelijk bij een gecombineerd systeem van schijfrem en trommelrem. Dit systeem word volgens mij niet toegepast door BMW op type 247 boxer. Het voordrukventiel vervangt in zekere zin het (standaard) bodemventiel in de hoofdremcilinder. Het bodemventiel in een gecombineerd systeem heeft een klein gaatje. Het voordrukventiel zorgt voor een restdruk in de leiding naar de trommelremmen.

ONDERHOUD
Bij revisie van het remsysteem is het noodzakelijk dit voordrukventiel te inspecteren. Alle onderdelen moeten goed gereinigd worden met spiritus.
Op de kogel zit veelal aanslag of deze is plaatselijk verroest, waardoor hij niet meer goed functioneert.
De rubber afdichtring in de messing houder kan verteerd zijn, waardoor de afdichting niet werkt.

Bij het bodemventiel ontstaat slib of roestvorming: altijd goed reinigen.
Het bodemventiel goed reinigen of vervangen.
Zorg ervoor dat het kleine kanaal bij A (0,8 mm) schoon en open is, want via deze opening wordt het gesloten systeem bijgevuld met remvloeistof.

Aanduiding inch/mm Cilinder diameter Zuiger diameter minimaal Speling Maximaal
1/2-12mm
12,7 +0.10
12,57
0,23
9/16-14mm
14,29 +0.10
14,16
0,23
5/8-15mm
15,87 +0.10
15,74
0,23
11/16-17mm
17,46 +0.10
17,33
0,23
3/4-19mm
19,05 +0.10
18,90
0,23
13/16-20mm
20,64 +0.10
20,49
0,23
7/8-22mm
22,20 +0.10
22,05
0,23

De hoofdremcilinder is bij de BMW’s tot 1980 geplaats onder de tank. Bij de latere BMW’s is de hoofdremcilinder gecombineerd met de remhandel op het stuur. Deze drukt de zuiger direct in, bij het oude systeem werd de hoofremcilinder indirect bediend middels een kabel. 
De primaire afdichting zit over de zuigerdrukveer en de secondaire afdichting zit om de zuiger.
Het bodemventiel wordt door de zuigerdrukveer tegen de bodem gedrukt. Na demontage moeten altijd nieuwe afdichtrubbers en eventueel een nieuwe zuiger worden gemonteerd. Eventueel de cilinderwand honen volgen de ATE specificaties. De secondaire afdichtring monteren met een conische doorn en de onderdelen monteren met ATE montagepasta.

Indien de zuigers niet meer soepel heen en weer bewogen kunnen worden moet de remcilinder gereviseerd worden. De afbeelding is voor een type in de remtrommel, maar de werking van de remklauwen is hetzelfde.
Een revisieset bestaat uit alleen de rubberonderdelen of compleet met zuigers. Het kan nodig zijn dat de cilinderwand gehoond moet worden.
Volg de ATE-specificaties op of laat een erkend revisiebedrijf dit uitvoeren of natuurlijk bij www.vossebelt.nl.
Overweeg de aanschaf van een nieuwe remcilinder. Reinig een oud exemplaar van binnen, controleer de rubber afdichtringen. Monteer de rubber afdichtringen met een conische doorn en monteer de onderdelen met ATE montagepasta.

Remlichtschakelaar

De remlichtschakelaar is een vrijwel onderhoudsvrij onderdeel. Bij oplopende remdruk worden de 2 aansluitlippen verbonden door een verzilverde plaat.
Alleen de drukopening kan wel eens dichtslibben.

Gerard van Oostrum