Hal Sensor
Het vervangen van de hall effect sensor op BMW 2 kleps motorfietsen met door de fabriek geïnstalleerde elektronische ontsteking.
Waarom?
Wanneer de hall effect sensor kapot is dan is de methode die BMW aanbiedt, het vervangen van het gehele jampotje voor dik 700 Euro. Anderen waaronder Boxertoko bieden je de mogelijkheid om de sensor met de platen waarop de sensor zit te vervangen voor 150 Euro
Op deze pagina wordt stap voor stap uitgelegd hoe je zo’ n sensor zelf kunt vervangen. De Sensor zit in de het jampotje en wordt aangedreven door de nokkenas. Het is een klus om dit karwei te klaren maar het is te doen. Ik heb dit vertaald vanuit het Engels het origineel staat op http://robfrankham.co.uk/bike/replacing_the_hall_effect_sensor.htm
Voor deze klus heb je het volgende nodig:
1 Een nieuwe Hall sensor (BMW gebruikte de Honeywell 2AV54)
2 Kleine krimpkous.
3 Een soldeerbout om fijne aansluitingen te kunnen solderen.
4 Een kleine hamer om de nieuwe sensor op zijn plaats te klinken.
5 Een circlip tang.
6 Een 8mm inbusbout
De aandrijving van de nokkenas op de jampot hoeft niet verwijderd te worden, het is zelfs aan te raden het niet te doen. Zeker als er geen problemen zijn met de lagering op de bodem van de jampot. Het is goed te weten dat alle onderdelen niet los te koop zijn en de borging van de aandrijving kan lastig los te maken zijn.
Begin met het losschroeven van het deksel
van de jampot, het is mogelijk dat je moet
wrikken met een kleine schroevendraaier om
het deksel er af te krijgen.
2 Na het verwijderen van het deksel zie je een
soortgelijk beeld. (foto rechts)
3 Draai de twee schroeven los en verwijder het voorste lagering en borgings deksel.
4 Je zult nu een plaatje als hier rechts staat zien.
5 De grote ring moet nu verwijderd worden, je
kunt dit het beste doen door een van de twee
schroeven terug te draaien in het schroef-
oog. Door nu een schroevendraaier tegen de
schroef aan te zetten kun je de grote ring
omhoog drukken.
Dit is het zelfde idee als een (buiten)band van de
velg afhalen.
6 Nu dient de circlip verwijderd te worden, deze
zit om de centrale as.
7 Door de ruimte aan de zijkant van de jampot zijn de vervroeging veertjes te zien. Verwijder
deze van hun positie van het vervroeging mechanisme. Als ze naar beneden vallen is dat
geen probleem, we halen toch alle bovenliggende delen los.
8 Verwijder nu de drie platkopschroeven aan de zijkant van de jampot dat deel komt nu los te
zitten van de jampot.
9 Gebruik nu een schroevendraaier om de kabel houder van zijn plaats te krijgen. Door om en
om de kabelhouder en het binnenwerk naar boven te bewegen.
10 Doe dit voorzichtig, het hele vervroegings mechanisme en
de sensor zitten hier aan vast. Het kan zijn dat de
kabelhouder moeilijk uit het slot wil, een druppel olie en de
jampot op zijn kop zetten wil helpen om dit karwei
gemakkelijker te doen verlopen. Ga niet langs het metaal
met een schroevedraaier om de boel omhoog te wippen,
als dit mis gaat ben je het haasje.
11 Je houdt nu twee delen in de hand, zoals hier op de foto te
zien is. Aan de bovenkant van het metalen timing schild
zit een circlip.
Verwijder deze circlip
12 Het is nu nodig om het ronde metalen timing schild los te maken van de rest van de delen. Je
kunt dit het beste doen door een kleine inbusbout in de as te stoppen en er met een kleine
hamer tegenaan te tikken terwijl je met de andere hand het ronde timing schild vasthoudt.
Dit is voldoende om het schild los te krijgen van het vervroegermechanisme. Let op het schild zit
op de as geborgd door een kleine pin met een dikte van
een speld en de lengte van 5mm, raak deze niet kwijt. Leg bv een wit vel papier onder deze delen terwijl je het schild los tikt. Je houdt nu iets over wat hier op lijkt.
13 Verwijder de circlip en de timing plaat kun je nu loshalen van het vervroegingsmechanisme.
Sommige timing platen hebben een platic beschermkap over de bedrading, andere hebben dat niet. In het geval er een op zit let op hoe deze zit en plaats deze terug bij het monteren.
14 De Timing plaat bestaat eigenlijk uit twee platen die samen gemonteerd zijn. Er schijnen twee
versies te zijn van dat samen monteren, een versie is gemonteerd met schroeven, in dat geval
kun je een zucht van opluchting slaken. In dat geval kun je de schroeven losdraaien en heb je de
platen los van elkaar.
Als je de andere versie hebt heb je nog wat werk te doen. De centrale as is dan gefelst om de
plaat. Dezefelsrand kun je losvijlen, slijpen of met een dremel losslijpen. Het is geen garantie dat
de platen dan los van elkaar komen. Er zijn een aantal manieren om ze alsnog van elkaar te scheiden, dit is mijn manier.
A Slijp de 2 klinknagels door en haal de twee platen van elkaar.
B Verwijder de oude hall-sensor
C assembleer de twee platen.
D Er zijn drie verzonken gaten in de onderste plaat, kijk welke twee overeen komen met het
plaatsen van de nieuwe sensor.
E Boor deze gaten door in de bovenste plaat, je kunt dit het beste doen door met een centerpons
deze gaten temerken en dan te boren met een kleinere maat boor als het gat in de onderste
plaat.
F Tap draad in de bovenste plaat, zodat je de twee platen kun samenvoegen.
G Zorg dat de afstand tussen de twee platen hetzelfde blijft, gebruik
hiervoor (afstands) ringen van dezelfde maat als de ruimte tussen de
platen.
H Gebruik twee verzonken schroeven en kort deze in zodat deze niet
boven de bovenste plaat uitsteken.
15 Nu hebben we de twee platen met de oude sensors samengevoegd.
Om de oude sensor te verwijderen, boor je de oude klinknagels uit,
wees voorzichtig hiermee.
Maak de gaten niet groter, de plaats waar de sensor moet komen is
erg belangrijk.
16 Knip de draden van de oude sensor door, het is een goed idee om de draden op verschillende
lengtes door te knippen. De verbindingen komen dan niet allemaal op dezelfde plaats te zitten
bij het plaatsen van een nieuwe sensor.
17 Bij het klinken van de nieuwe sensor is het goed om de klinknagels
(aanwezig in desensor) goed te ondersteunen. De klinknagels zijn van
een zacht metaal en hetklinken gaat gemakkelijk. Ondersteunen kan
met een zelf gemaakt hulpstuk zoals op de foto rechts is te zien.
18 Maak de draden van een aansluitende lengte en soldeer ze aan elkaar,
gebruik krimpkous om de draden van elkaar te isoleren.
1 Monteer de twee platen tegen elkaar, ze kunnen maar op
een maniergoed tegen elkaar geschroefd worden.
2 Als de vervroeger gewichten gedemonteerd zijn, zorg dan
dat ze weer… (naar punt 3)
3 vrijlopend gemonteerd worden, een drupje olie kan hier bij
helpen. Er is geen speciale olie of vet noodzakelijk.
4 Schuif de as met het vervroegings mechanisme over de
centrale as. Zorg dat deze vrij kan draaien, ook hier kan
een druppel olie handig zijn. 5 Monteer de vervroeger veren terug op hun plaats, ook hier
geld, zorg dat alles vrij kan bewegen.
6 Schuif de timing plaat met zijn nieuwe sensor op zijn plaats. Zet deze plaat vast met de drie
schroeven aan de buitenkant van het huis.
7 Vergeet niet om de kabelhouder terug op zijn plaats te schuiven tijdens het monteren. Zorg ook
dat de draden niet klem komen te zitten bij het op zijn plaats schuiven. Vergeet ook niet (indien
aanwezig) om de plastic bescherming terug op zijn plaats te brengen
8 Breng de eerste circlip terug op zijn plaats aan.
9 Plaats het timing wiel terug op het vervroegingsmechanisme. Let op datde groeven van het
borgpennetje goed zijn uitgelijnd. De schrijver heeft uitgevonden dat je dit het beste kan doen
door een mof die groot genoeg is om over de as te schuiven en gebruik deze als een drevel om
dit om het scherm op zijn plaats te tikken.
10 Monteer de twee platen tegen elkaar, ze kunnen maar op een manier
goed tegen elkaar geschroefd worden.
11 Plaats het borg pennetje op zijn plaats. Een magnetische schroevendraaier of een dotje vet
kunnen helpen om het pennetje op zijn plaats te houden.
12 Houdt het pennetje op zijn plaats met een kleine schroevedraaier.
13 Breng de circlip terug op het afstel mechanisme
14 Breng de E clip terug aan op de centrale as
15 Olie het viltje van het as lagertje in het deksel en plaats terug op zijn plek.
17 Monteer het deksel terug op zijn plaats.
Gefeliciteerd je hebt een mooi stukje werk geleverd. Dat kun je alleen doen met de nodige vaardigheden en geduld. Het echte montage werk zit hem in de punten 15 en 16, je moet dit voorzichtig en methodisch afwerken.