Opknappen R45 1979-2007
Wat was het probleem? Olie lekkage stoterstangrubbers.
Alles dus geopend, maar door tegenvallende prestaties ook maar gelijk zuigerveerslotspeling gemeten…0,8 mm, terwijl 0,4 maximaal is. (en had toch 10,5 bar compressie…)
Dus ook maar vervangen en gelijk alle pakkingen e.d. Toen de koppen los waren gelijk de kleppen grondig geïnspecteerd……..bleken zeer veel (geleider)speling te hebben en waren erg in de zitting ‘gezakt’. Die waren dus misschien nog de originele…..dan is 102000km een nette score.
Aangezien ik ooit een reserve blok bemachtigd heb, kon ik daarvan de koppen gebruiken, die bleken na controle wel netjes te zijn, bijkomend voordeel: de schroefdraad voor de kleppendeksels en uitlaat- kroonmoeren waren nu weer aanwezig en netjes. Wel even netjes de kleppen ingeslepen met het zuignapstokje..van dat blok komt nu ook de linker inlaat tuimelaar, de mijne was in gelopen.
De cilinders hadden geen loopranden en zuigers ook geen teken van slijtage, dus met nieuwe zuigerveren en cilinders licht gehoond weer gemonteerd.
Maar als je dan toch bezig ben, eindelijk maar eens de versnellingspook speling eruit gehaald, er is een bronzen busje voor me in gemaakt, zit weer super.
Er zat ook nog een scheurtje in de rubber mof tussen bak en cardantunnel, weliswaar niet door, toch maar vernieuwd….weer een avond verder.
Bij het spuiten van de bovenste motordeksel (en dan met schuurblokje letters BMW zichtbaar schuren) zag ik de roestige onderkant van het zadel weer, nu maar eens de lak zover mogelijk afgekrabbeld en in de Owatrol gezet, toen dat droog was een laag zijdeglans zwart erop, dus dat is ook weer toonbaar en geconserveerd.
Bij het demonteren viel op dat de uitlaatbochten toch wel ver heen waren, dus ook die vernieuwd door materiaal van London-uitlaten. Maar als je dan toch bezig ben, eindelijk maar eens de versnellingspook speling eruit gehaald, er is een bronzen busje voor me in gemaakt, zit weer super.Achterveren –koni- vond ik erg stuk en waren zeer roestig, dus vervangen door Boge, de originele in vrij nette staat.
En verders nog :
- Voorvork brug verstevigd om een stijver geheel te krijgen
- Spiegel stangen gespoten (waren roestig)
- Vlotterbak pakkingen vernieuwd
- Roest bijgewerkt
- Zadelkontje gespoten
- Voorspatbord gespoten
- Dempers (rvs) goed gepoetst
- klokje gemonteerd
Al met al geregeld een avond of zaterdag gewerkt vanaf 15 november tot 14 december.
Wat nog te doen: na inrijden van zuigerveren, olie verversen incl oliefilter en in voorjaar de tank spuiten. Ik ben erg tevreden met het resultaat. Hij loopt netjes en wordt de eerste 1000 km rustig bereden.