Zelf een rem ontluchter samenstellen
Deze constructie blinkt uit door eenvoud en kan door een persoon bediend worden. We weten dat we een glazen potje en een stukje slang nodig hebben als basis voor het ontluchten. Nu komt er een fietsventiel bij die als terugslagklepje fungeert. Aan het uiteinde van de slang wordt het fietsventiel in tegengestelde richting ingeschoven en dit uiteinde komt dan weer in het glazen potje te hangen. Sluit dit aan op de remnippel die ontlucht moet worden en draai deze iets open. Nu kunnen we het rempedaal bedienen en deze rustig twee of driemaal volledig indrukken. Vul het remvloeistofreservoir bij en kijk naar de slang of er luchtbellen in zitten en of de remvloeistof er schoon uit ziet. Is alles schoon en zonder luchtbellen, dan kunnen we de nippel weer dichtdraaien. De werking van het fietsventiel is dat de vloeistof in een richting wordt doorgelaten en bij het weer op laten komen van het rempedaal de vloeistof niet meer terug kan stromen. De remmen ontluchten is voor veel mensen altijd al een crime geweest en zagen daar toch wel tegen op, maar door deze eenvoud van ontluchten komt daar hopelijk verandering in.
Vaker verversen = Minder reparaties
Glazen potje met deksel met daarin een gat voor de slang. Slang met aan het uiteinde het fietsventiel die als terugslagklepje fungeert.
Inbrengen van het fietsventiel in de slang tot aan de zwarte ring is voldoende.
Inwendige diameter van de slang is 5 millimeter.
Deze methode is net zo goed als de “dure” remontluchter slangen die je koopt bij je motorzaak voor
ongeveer € 10,00
Succes, Theo van der Werff