Restauratieverslag R75/7 Theo van der Werff
08 augustus 2008
Uiteindelijk de beslissing genomen om de K100 RT uit 1985 te verkopen. Als overweging het ontbreken van een stalling, momenteel staat hij in een parkeergarage. Deze week werd mijn kentekenplaat door onbekenden helemaal verbogen. Ik zoek dus een boxer die met zijn breedte van 71 cm in mijn fiets-schuurtje past. De deurbreedte vandaag nog nagemeten, is 86 cm.
Collega heeft zijn vader’s R75/7 te koop aangeboden en wil wel over de verkoop praten. Uiteindelijk worden we het eens en ga ik proberen de K100 RT te verkopen. Ik spreek af zijn vaders BMW in ere te herstellen.
Contact opgenomen met de Fa. de Jong in Noord-Holland. Na het mailen van foto’s wordt afgesproken dat de K100 RT wordt verkochten en deze wordt eind augustus door het bedrijf opgehaald. De aankoop van de R75/7 wordt een feit
De motor, die nog op mijn werk staat, wordt opgehaald en onder de stoomcleaner gezet.
Het begint..
Naar aanleiding van de site van Ton Veldkamp, de man die als een professional een aantal BMW’s in kunstwerken heeft omgetoverd, ben ik via de email met hem in contact gekomen. Ton gaf een serie waardevolle tips, waaronder het als eerste fotograferen van de R75/7.
Uiteindelijk kwam ik tot 147 foto’s van elk detail. Dit doet Ton om later makkelijk te kunnen zien waar en hoe iets zat. Dus de digitale camera kwam van pas. Hieronder enkele detailfoto’s.
Besloten wordt aan de voorkant te beginnen. Het diepe model (politie-)spatbord, spatbordstang en de voorpootbeugel wordt eraf gehaald. Ik begin met het afwassen in de spoelbak van de onderdelen. Daarna pak ik de boormachine met polijstborstel en doe daar Belgom Aluchrome op. Na een kwartiertje polijsten ziet het er mooi en vlekkeloos uit.
Verder met het schuren (tm 800) van het voorspatbord. Toen alles met de hand gevoeld glad was, de primer-filler erop gespoten. Toen deze droog was, de witte hoogglans lak gespoten. Nu gaat het erop lijken. Je ziet dat niet altijd alles meezat..plamuren en schuren maar weer.
Toen alles glad hoogglans wit gespoten was een aantal uren gewacht om het te laten uitharden. Toen ben ik begonnen met de biezen (3M groene schilderstape).
Nu gaat het erop lijken. Let wel op de ruimten tussen de beide biezen. Voor het oog lijkt het perfect, maar schijn bedriegt. Eigenlijk had ik een proefstukje moeten biezen en spuiten.
Hierna de zwarte hoogglans lak erop gespoten….en de biezen na zo’n 15 minuten verwijderd.
Toen bleek dat de tussenafstand van de biezen te klein was. Ik ga proberen de 6mm (dikke) bies te veranderen in een 4mm bies, zodat de tussenruimte genoeg oogt….. Opnieuw afplakken..en ouderwets met de penseel verder..
Een stabiele hand, een beetje witte en zwarte spuitlak in de dop, en het resultaat…
De boxer staat nu in mijn kleine fietsschuurtje uit elkaar. Kon er net in.. Maar rustig aan, en elke avond even een paar uurtjes relax (therapie) sleutelen en lakken. Kijk er elke dag naar uit.
Mijn boxer ligt aardig uit elkaar. Ben nu de cardanklok, -as aan het schoonmaken. Is roestbruin met korrellig vet en spinnewebben aan de binnenkant. Alles gaat ik spik-en-span reinigen en in het speciale KLM vet (van een andere broer) zetten. Moest wel handschoenen aan zei hij. Schijnt dat je het vet er niet meer vanaf krijg….
Boven de foto’s van het beoogde resultaat
Hieronder een fotoimpressie