de Startmotor
Deze pagina is de samenvatting van een presentatie van Jan de Bruin, tijdens de technische dag 2011, over de startmotor die in de BMW’s van 1969 tot 1996 voor komen,
De verschillende types startmotoren:
- /5, /6 tot 1974: Bosch 0,5 PK 290 A (8 tanden)
- /6 vanaf 1975: Bosch 0,6 PK 320 A (9 tanden)
- Alle anderen tot ongeveer 1987: Bosch 0,7 PK 320 A
- Vanaf ongeveer 1987: Valeo 1,1 kW (ong. 100 A)
- Latere after market valeo’s leveren 1,2 kW
Voordelen Valeo: belasten de accu minder door permanente magneet en zijn lichter. Valeo’s werden voor het eerst toegepast op de G/S, zodat een kleinere accu gebruikt kon worden.
De opbouw van de startmotor:
- Starter solenoid [1], elektromagneet.
- Plunjer [2], wordt aangetrokken door solenoid.
- Bendix [3], wordt naar buiten geschoven door plunjer en grijpt daardoor aan op de starterkrans van het vliegwiel. De bendix heeft een vrijloop die vrij komt als de motor aan slaat, zodat de startmotor niet door de motor aangedreven wordt.
- Helemaal aan het eind van de slag van de plunjer [2] drukt deze helemaal onderin een schakelaar in, waardoor de accuspanning doorgeschakeld wordt naar de eigenlijke startmotor.
De opbouw van de startmotor (3) - De startmotor zelf is een gelijkstroommotor met een anker met diverse spoelen en een collector waarop de koolborstels rusten, waardoor het anker van stroom wordt voorzien.
- De stator bestaat uit een paar permanente magneten, bij Bosch in het huis geschroefd, bij Valeo gelijmd, laten wel eens los en blokkeren dan de hele zaak.
Elektrisch Schema:
Dit schema is gelijk voor alle modellen, alleen de /5 heeft geen koppelingsschakelaar. De vrijstandschakelaar is niet in het startcircuit opgenomen. Diode D1 ontbreekt, startschakelaar ligt rechtstreeks aan massa.
De “dodemans” knop staat in serie met het contactslot.
Uit het schema is af te lezen dat aan een aantal voorwaarden voldaan moet worden om het startrelais “op te laten komen”:
- contact moet ingeschakeld zijn.
- versnellingsbak moet in vrijstand staan, of de koppeling moet ingetrokken zijn.
Het contact van het startrelais zet spanning op de solenoid van de startmotor, met als gevolg dat de bendix aangrijpt op het starterrondsel en de startmotor gaat draaien.
Waar dient nou toch die diode voor?
Stel dat die diode (ventiel) niet aanwezig was, maar gewoon een doorverbinding zou zijn, dan zou iedere keer dat je het koppelingshendel inknijpt het neutraal lampje gaan branden.