Technische dag 2008

Ook dit jaar hebben we in de wintermaanden een technische dag gehouden met onze BMW boxervrienden. We waren te gast bij de toneel vereniging MV-Toneel, waar Jan de Bruin een bekwame speler van is. We zijn Jan en zijn zijn medespelers dan ook zeer dankbaar voor het beschikbaar stellen van de ruimte.

Bij aankomst stond er een heerlijke kop koffie voor ons klaar. De sfeer zat er dan ook al snel goed in. Voordeel van zo’n dag is dat je elkaar eens op een andere manier treft dan aan een tafel met een uitsmijter tijdens een tourrit.

We hadden een aantal goede onderwerpen in petto.
Erwin Gordijn heeft ons de werking van de dynamo, diodeplaat en spanningsregelaar uitgelegd. Op onze technische pagina’s zal nog een pagina komen over de mechanische spanningsregelaar. Erwin is een ervaren ANWB wegenwacht medewerker en kon het ook nu weer niet laten om eens flink uit te weiden. Erwin heeft de hele morgen vol gepraat. We weten nu ook (bijna) alles van de Toyota Pruis.
Na de middag heeft Gerard de 5 versnellingsbak getoond en verteld wat men tegen komt bij montage en waar je op moet letten als je de bak weer monteert. Het is nu afwachten of ook de anderen nu zelf hun versnellingsbak gaan repareren of reviseren. Rein Groenewold heeft de verschillen tussen een versnellingsbak van voor 1985 en na 1985 toegelicht.
Aansluitend heeft Rein het over de Valeo startmotor gehad, die de al oude onderhoudsvrije Bosch startmotor vanaf de modellen van 1988 heeft vervangen. Ook heeft Rein het geheim van het synchroon stellen van de Bing Vacuüm carburateurs getoond. Dit aan de hand van een zelf te construeren vacuüm meter.

De opkomst was weer geweldig. Daarom willen we iedereen bedanken voor hun komst, maar natuurlijk worden ook de sprekers, die de onderwerpen op tafel hebben gebracht, bedankt.
Alles bij elkaar maakt deze dag voor herhaling vatbaar. Alleen daar zullen we wel een jaar op moeten wachten.