Technische Dag 2014

Op zaterdag 18 januari werd de jaarlijkse technische dag gehouden.
Jan de Bruin had de oefenruimte van de toneelvereniging weer beschikbaar gesteld voor
deze samenkomst, dus het was weer verzamelen in Hilversum.

Na een welkome bak koffie en bij praten met oude bekenden en nieuwe onbekenden, werd de

spits afgebeten door de vertegenwoordiger van de MAG Paul Hom.
Er werd uitleg gegeven over wat de MAG doet, zoals actie voeren tegen de wegenbelasting
voor oldtimers, gevaarlijke vangrails en cable-barriers, de zgn eiersnijders.
Ook is men nog bezig om de APK voor motorfietsen van de baan te krijgen.
Dit is zeker een vereniging die zich erg druk maakt voor de motorrijders, waarvoor in ieder geval mijn dank.

Nadat PAul Hom van de MAG afscheid had genomen werd het toch weer even tijd voor een kop koffie die door Jan en Leon vlot werd ingeschonken.
Onder het genot van een hete bak werd er weer geouwehoerd , en hier en daar vast ook serieus gepraat, ik moet wel zeggen niet bij mij in de buurt.

adat iedereen weer verzameld was en z’n plekje gevonden begon Pieter met z’n verslag van de vergadering die hij met Jan, Leon, Jaap en Theo heeft gehad, waar het afgelopen jaar geëvalueerd werd.
Het afgelopen jaar heeft z’n ups en downs gehad.
We hebben mooie ritten gehad, zoals de Kop van Overijssel rit, de Grote rivierentocht met z’n unieke afsluiting ( Theo en Junia als nog bedankt) en de indrukwekkende Memorial rit.
Ook heb ik hele mooie herinneringen aan de meerdaagse rit naar de Harz.
Helaas drukte de laatste dag een domper op deze rit.
Jaap Vos miste een bocht en werd met een gebroken rug naar het ziekenhuis in Göttingen afgevoerd.
Gelukkig is Jaap weer helemaal op de been, maar het motorrijden heeft hij opgegeven.
Ook kwam tijdens de Grote Rivierenrit Gert Folsche ten val , die daarbij zijn sleutelbeen brak.
Er is overlegd dat Gerard postuum erelid zou worden, dit is onder grote bijval aanvaard. Tevens is Jan de Bruin erelid van onze vereniging geworden.
Jan is ook gestopt met motorrijden, maar wil graag betrokken blijven bij de club, waar wij erg blij mee zijn.
Een ander punt wat besproken is, is het rijden met een moderne motor bij de tourritten.
Verschillende leden zijn in het bezit van een ouwe boxer, en een moderne boxer, Het is nu toegestaan dat wanneer de ouwe boxer niet rijklaar is men 1 rit met de moderne boxer mag meerijden.
Wel moet men ervoor zorgen dat de ouwe boxer de volgende rit weer klaar is.
Ook is afgesproken dat niet betalen het lidmaatschap automatisch eindigt ( Opm. wel in overleg met de betrokkene).
Pieter houdt dit bij en stuurt een berichtje als we weer mogen betalen.

Na de pauze had Rein een uitgebreid verslag over de 5-versnellingbak van onze boxers,
hij had een opengewerkt bak meegenomen met verschillende onderdelen, waarmee hij ons
precies kon vertellen waar we op moesten letten bij het openhalen en het weer in elkaar
zetten van de versnellingsbak.
Ook vertelde hij welke lagers goed waren en welke je moest laten liggen.
Erg interessant, ook voor een technische leek als ik met een 4-versnellingsbak onder m’n boxer.
Rein zijn verhaal was dusdanig uitgebreid dat er geen stukje over heeft geschreven, dit is ook niet nodig, Gerard heeft een uitgebreid verslag geschreven over zijn 5 bak.

Na dit verhaal kwam Jan Kooiker om ons uitleg te geven over de werking van bouten, dit was heel leerzaam, ik ben er altijd van het principe uit gegaan van zo hard mogelijk vast draaien, gaat het nog los, vastlassen.
Dit klopt dus niet weet ik nu.
Verschillend maten, voor verschillende toepassingen, met welke kracht moet het vast gedraaid worden, alles kwam voorbij zetten.

Het was weer een hele gezellige en leerzame dag.
Ik wil Jan en Leon bedanken voor de goede zorgen, Rein, Jan en Pieter voor de verslagen en verhalen.
Ook wil ik Theo en Junia hartelijk bedanken voor de zeer smakelijke loempia’s

Fred ten Napel

Foto’s Bert en Wim