Technische dag 11 januari 2020
Zoals elk jaar werd ook nu weer een technische dag georganiseerd als begin van het motorseizoen, altijd een mooie gelegenheid om elkaar weer even te spreken, ouderwets te ouwehoeren en technische dingetjes te leren.
Zoals gewoonlijk eerst even langs Brummen om bij Bert een bak koffie te drinken, dit keer in de auto, daarna door naar Apeldoorn om Wouter op te halen en dan naar Hilversum.
Het was al lekker druk toen we aankwamen en na iedereen even begroet te hebben was het tijd voor de koffie, ingeschonken door Jan die weer voor deze ruimte gezorgd had waarvoor onze dank, en voor de meegebrachte koeken , waarvoor ook onze dank, ze smaakten eerlijk.
Na het openingswoord van Pieter kwam Hugo Pinksterboer van de MAG aan het woord en vertelde ons over het wel en wee van de E10 benzine die nu alleen nog maar te verkrijgen is als je euro 95 tankt, ook werden er door verschillende clubleden merken toevoegingen aangedragen om de schadelijke effecten van ethanol te verminderen. Persoonlijk tank ik in mijn motoren en auto alleen maar euro 98 en dit bevalt mij uitstekend.
Hierna kwam Peter Konijnenburg aan het woord en hij vertelde ons over zijn motorvakantie naar het mooie Engeland, dit verduidelijkt met mooie foto’s en mooie verhalen.
Hierna vertelde Peter over zijn pech met zij R100RT waarvan de kabelboom doorbrandde.
Gelukkig werd brand voorkomen maar de kabelboom moest wel vervangen worden, wat Theo Morree uitstekend gedaan heeft.
Brechtje vertelde over haar Dame die onderweg naar haar werk compleet stil viel.
Na de ANWB gebeld te hebben kwam er een monteur die gelukkig ook van oude techniek hield en alles na keek en door meette.
Het euvel werd gevonden, het nokje van de contactpunten was te ver afgesleten waardoor er geen vonk kwam.
Ik heb dit zelf met mijn R50/5 aka ouwe plof meegemaakt in Duitsland, wat Gijs en Bert netjes gerepareerd hebben.
Dit gebeuren heeft Brechtje nog meer getriggerd om technische kennis op te doen en ze wil een cursus gaan volgen bij “geratel”, voor dames bij een technische dame.
Brechtje’s ontstekingsprobleem was een mooie aanloop voor Theo’s verhaal over de elektronische ontsteking die hij op zijn R100RS gemonteerd heeft.
Na verschillende problemen met zijn ouder wordende elektronische ontsteking 2 jaar geleden had Theo de originele punten ontsteking weer gemonteerd, die uitstekend werkt maar toch onderhoud nodig heeft. Hij heeft nu weer een elektronische ontsteking gemonteerd van Hans Beck in Delft.
Theo heeft uitgelegd hoe het werk, gemonteerd kan worden en hij is uitermate tevreden met deze ontsteking.
Jaap Bulle vertelde ons over de restauratie van zijn R80G/S.
Hij kocht deze motor vorig jaar en wist dat dit een motor met erg veel ervaring was ongeveer 350000 kilometer.
Hij begon met het technisch in orde maken van de motor, maar ging steeds verder.
Er staat nu weer een bijna nieuwe R80G/S in zijn garage, de laatste details moeten nog in orde gemaakt worden.
Jaap kennende zal dit weer een schitterende motor worden..
Maxim vertelde ons wat hij gedaan had aan zijn R110RT, die hij omgebouwd had naar een “kale”R100, vorig jaar had hij het blok onder handen genomen na meer dan 200000 kilometer op de klok, koppen geflowed en de Bing carburateurs vervangen door Dellorto’s.
Bob en Tim zijn begonnen aan de restauratie van Tim’s R75/5 die al jaren stilstond.
Dit gebeurt bij van Houten motoren in Marum, hier kan je dus zelf aan je motor sleutelen onder supervisie van Tjibbe en zijn monteurs.
Dit geeft het fijne gevoel van zelf sleutelen aan je motor, en de zekerheid van vakkennis zodat alles goed gaat.
We zien graag het resultaat van deze restauratie op een van de toerritten.
Het was een hele mooie technische dag met veel interessante onderwerpen die voorbij kwamen, ook was het gezellig om de boxervrienden weer eens te spreken. De eerste toerritten staan ook weer op de agenda dus we gaan weer een mooi motorjaar tegemoet.
Ik wil Pieter en Leon weer bedanken voor het leiden en de technische ondersteuning van deze dag en ook een grote dankjewel aan Jan voor het beschikbaar stellen van de ruimte en het schenken van de koffie.
Uw rijdende reporter
Fred ten Napel
Links uit de presentatie