Wat en waarmee Poetsen

Ook voor de R80 T.L.C  (Tender Love and Care)
Een kennis heeft me onlang gevraagd hoe krijg jij je motoren altijd zo toppie? En als je dan toch aan het schrijven bent, kunnen er hopelijk meer mensen ideeën opdoen. Dat vindt ik namelijk het leukste van internet ideeën en belevingen uitwisselen

Zoals velen van jullie gezien hebben, heeft onlangs van een medeliefhebber een schitterende R80 te koop aangeboden op de site. Dit feest op wielen daar ben ik de gelukkige eigenaar van geworden!

Ik ben pas onlangs besmet geraakt met het boxer virus maar hou me ook al 10 jaar bezig met mijn grootste passie namelijk de Citroën Ds. En ja…..dat kan flink roesten. Gelukkig heb ik ook iets met conserveren en daar gaat dit artikel over.
Laat ik beginnen door te vertellen dat ik door mijn ervaringen op de genoemde middelen ben uitgekomen maar zoals jullie allemaal weten, 100 mensen hebben ook 100 meningen.

Ik heb me ten doel gesteld om de R80 (nog) niet tot nieuw te restaureren. Ik had een weekje vrij en wilde eigenlijk in 4 dagen de klus geklaard hebben en dat is redelijk gelukt.

Ik ben begonnen door de R80 te strippen.

Ik ben een groot gebruiker van Fluid film, schapenwolvet met toevoegingen. Eerst het gehele motor blok er mee ingespoten (spuitbus). Bij sommige motorblokken trekt dit conserveringsvet in met als bij bijwerking dat het, het vuil eruit zweet en door de achterblijvende laag beter bestand is tegen nieuw vuil. Helaas! Bij de r80 had dit minimaal resultaat wel waren de carburateurs redelijk schoon gezweet. Kleine winst. Voor mij is het natuurlijk ook trial en error.

Het Frame
Vervolgens het frame en zwart gespoten delen met Fluidfilm Liquid AR  doormiddel van een kwast ingesmeerd. Dit middel slaat lekker donker uit zodat het roest maskeert maar natuurlijk net zo belangrijk, ook stopt! Laat dit een paar dagen intrekken er ontstaat een film laagje op het gelakte metaal. Mocht je teveel hebben opgesmeerd dan kun dit met een doek verwijderen. En het ziet weer mooi zwart. Voorvork, frame accubak, koplamp. Alles wat zwart is behalve het kleppendeksel er mee insmeren.
Als je goed kijkt zie je de roestplekken zitten die nu behandeld zijn. Dus bij een concours de élégance zul je de mand vallen.

De Cardan & het motorblok

Ik begrijp het niet helemaal maar de Cardan en versnellingsbak en motorblok reageren alle drie verschillend op een tal middelen. Maar waarom?
Vaak doe ik er een dag van te voren een natte doek diesel erover heen, dit helpt altijd een beetje. Eerst een oefenstukje maken, zorgen dat je een flinke rol poetsdoeken hebt.

Voor de Cardan
Voor de Versnellingsbak eerst....
en daarna afwerken met
Voor het motorblok (Billet Mother)
Het Chroom  
Men denkt dikwijls dat ik dol ben op poetsen aangezien ik een groot arsenaal aan middeltjes heb. Het tegendeel is waar ik probeer met zo min mogelijk inspanning veel resultaat te krijgen. Neem bijvoorbeeld chroom je kunt een “goed!” allround middel nemen zoals Belgom.  Deze polijst gemiddeld en de glans is daardoor ook gemiddeld. Ook al gebruik je het polijstingrediënt niet je moet het er wel uitpoetsen. Sonax polijst heftig maar blinkt matig en Mothers chrome polish veeg je er op en veeg je eraf en blinkt als……Je moet er toch niet aandenken om maar met 1 soort korrel schuurpapier te moeten werken als meubelmaker?
Zo heb ik de offerbeugels gedaan met "Mothers"
en de uitlaatwartels

Op de uitlaten zat een hoop roest, dit heb ik met een chemische roest neutraliseerder ingesmeerd. Ik gebruik daarvoor het merk Presto. Deze heeft in tegenstelling tot veel andere merken als voordeel dat het zwart uitslaat. Dus als het onderdeel al zwart is hoef je het niet na te bewerken.

de Kunststof delen
Daar heb ik eerlijk gezegd de minste ervaring mee hoe ik dit mooi kan krijgen. Wat belangrijk is, is dat er voldoende weekmakers in zitten om het materiaal weer sterk en buigzaam te maken.

Ik gebruik Autoglym maar er zijn betere middelen heb ik me laten vertellen. Overigens gebruik ik voor stekkerverbindingen altijd vaseline. (industrieel geen handcrème)

de Kleppendeksels.
 Ik gebruik daarvoor; Valma Plasticolor zwart. Dit zit in een soortgelijke tube als schoen crème met zo’n sponsje boven op. Eigenlijk is dit product bedoelt om bumpers te herstellen. Ik smeer het op kleppendeksels vaak houd het 1,5 jaar en dan tip ik het bij. 5 min werk maximaal resultaat! Eerste keer wel nastippen. .

de Lak delen
Daar kan ik een lang verhaal over schrijven. Wie geïnteresseerd is kan kijken op deze link .

Dit zijn mijn belevingen met de BMW tot nu toe en ik had me ten doel gesteld het binnen 4 dagen te doen. Dit duurde iets langer vanwege technische zaken, maar de motor kan nu de winter door en ik weet zeker dat ze niet verder zal roesten en ik kan er prima mee voor de dag komen!

Antione Lopez