Ardennen rit 2022
De tocht: Dit jaar alweer de 7e Ardennentocht en traditiegetrouw vertrokken we vanuit en eindigden we in Zuid Limburg.De start is in Epen en de aankomst is bij De Planck.
Moet gezegd en geschreven Jaap heeft dit keer zijn beste best gedaan om de mooiste routes te maken, te verkennen en voor te rijden.
Elk jaar is het maar weer de vraag of we wegen treffen waar de Ducati’s SuperSport je om de oren vliegen maar neen ook deze keer niet gezien! Kenmerkend voor deze tocht zijn de wat kleinere smallere en landelijke weggetjes met zo nu en dan een stukje grindpad.
Dus ideaal voor ons soort motoren (OSM). We reden heen op donderdag en terug op zondag ongeveer 200 km.
De twee dagtochten zijn elk ongeveer 250 km.
De start: Verzamelen in Epen is altijd spannend want wie komt er opdagen…. Roel (R100R) was eerst, Hans (Mistic/GS) kwam aan, even later Fred (80RT). Leon (op zijn blijvertje) en Frank (80RT) reden samen op. Huub (75/?) voor de eerste keer mee. Waar blijft Jaap, waar blijft onze reisleider? Belletje; haperende bak / koppeling terugschakelen doet zijn Basic niet meer maar kon snel gefikst bij Notten in Brunssum. Meer pech voor Bert want de avond voor vertrek bepakt en bezakt komt hij met zijn GSPD bij opbokken ten val. Scherm en handkappen stuk maar ook remleiding en stuurschakelaar. Dusdanige beschadigingen die niet snel te fiksen zijn. Hij haakt af. Helaas.
De balans: Na de koffie, vlaai en broodjes hork. Van een 12x volgeboekte inschrijving naar uiteindelijk 7 deelnemers. De groep is klein maar groot genoeg. Nieuw gezicht: Huub!
We gaan op weg. Jaap voor en Frank achteraan. Frank rijdt al jaren graag achteraan. Als bezemwagen, materiaalman, opduwer, onderdelenmagazijn, snoepkar en technische vraagbaak als Theo er niet bij is. Na 10 km; Waar is Frank en waar is Huub? Huub wil wel maar de krukas van zijn gerestaureerde 75 niet. Dus na wat overleg schakelen we in snelheid een tandje terug. We tanken voordeliger dan anders, lunchen in Stavelot en komen na veel bochten aan bij het hotel waar we OSM aan elkaar vastzetten met sloten. Uitpakken, douchen, biertjes en een hap eten. Gegrilde kip met frietjes!
Dag 2; De één heeft heerlijk geslapen. De ander een slechter matras dan thuis. Koffie en ontbijt is uitstekend. De stoelen hard en daarom de één een kussentje en de ander niet. We vertrekken maar voor we gaan laat Huub weten zelf een eigen route te gaan rijden. Na wat gesputter, denken en praten in oplossingen starten we de tweekleppers. Tussentijdse koffie in Reisdorf en we beklimmen een heuse rotsformatie in Berdorf. D’r zijn er die wat aan de conditie mogen werken maar we noemen geen namen. Na de lunch in Larochette dient zich bij de benzinepomp in Mersch een eerste technische uitdaging aan. De navigatie van Jaap hapert. Na wat gepiel met meetapparatuur uit Frank zijn toverdoos blijkt het geen kabelbreuk maar een stekkertje los. We gaan verder en bij aankomst hotel fikst Frank ook nog even een storing linker knipperlicht van de R100R. We eten lokale, maar de vraag is nog steeds welke, witvis met rijst.
Dag 3; Bijna allemaal hebben we goed geslapen. Twee hadden last van een alarm wat bleef afgaan. Super vervelend natuurlijk als het je overkomt en nog vervelender als je niet aan je oordoppen denkt. Koffie en ontbijt genoten en Huub kiest er wederom voor om alleen te tuffen. Ga dan in de ochtend mee stelt Leon voor. Neen want de krukas dit en dat. Ok maar dan spreken we ergens af om gezamenlijk te lunchen. Zo gezegd, zo gedaan. We stappen op en beginnen aan weer 250 km bochten.
Wat al jaren bij Fred en mogelijk bij ook wat andere boxervrienden speelt is het groenere gras aan de overkant. Voor Fred is/was dat een GS. Toch even op de motor van Leon zitten. GS te hoog of benen te kort. Fred houdt het bij zijn RT. We treffen als afgesproken Huub bij een bakkerij in Ettelbruck voor de lunch. Na een uurtje stappen we op met in de verte een gitzwarte hemel. Hoosbui.
Fantastisch natuurlijk voor de natuur, oppassen voor glibberen op het asfalt. Bij terugkomst in het hotel de één halfnat, een ander doorweekt, Frank als grote banaan in een knalgeel regenpak en Huub slim via de kortste weg droog over. Even later eten we in het hotel restaurant de overgebleven kip van eergisteren verwerkt in een smakelijke ragout. Niet verkeerd. Een aantal van ons gaapt met gesloten ogen en gaat vroeg op bed.
Een viertal blijft nog wat zitten op de rotstoelen met nu twee kussentjes. We denken aan de pech van Bert en besluiten dat Bert een rondje geeft. Even later geeft Henk vanuit Afrika ook een rondje.
Vrienden bedankt. Jaap vraagt de rekening. Het is mooi geweest.
Dag 4; Het lijkt er op dat we allemaal goed geslapen hebben.
De motoren worden gepeild op olie en na weinig bijvullen goed bevonden. Koffers worden opgehangen en verlichting gecontroleerd.
Stilletjes gaan we naar het ontbijt waar Jaap de eindbalans op maakt. We delen de rekening door zeven. Jaap wordt uitvoerig bedankt en gevraagd of hij ook voor een 8e maal deze rit wil organiseren. We tanken nog één maal voordelig in Burg-Reuland, doen op verzoek een bermstop in een berm nabij Gouvy en drinken gezamenlijk een bak koffie in Trois-Ponts. Om precies 13.00 uur komen wij aan op de eindbestemming De Planck waar we na de lunch afscheid nemen en huiswaarts gaan.
Jaap bedankt en graag tot de volgende keer!