Bonham Veiling Neutkens 2009
Een indruk van de Bonham veiling van het levenswerk van Willy Neutkens.
De veiling was ernstig de moeite. Wat me wel duidelijk is geworden is dat de restauratiestandaard van Willy niet altijd even hoog was – en dat het moeilijk te achterhalen valt of een “gerestaureerde” motor zonder veel meer te starten valt, vermits ze geen een van alle na restauratie gedraaid hebben, en er vaak ook geen olie inzit (!). Zo heb je natuurlijk wel geen olielekken. Verder zijn er tal van verkeerde onderdelen, dingen over-gepoedercoat (zoals ongeveer elk stuurslot in de hele collectie), hydraulische remmen die muurvast zitten (of in het beste geval niet gevuld zijn), kapotte batterijen, stokoude banden, of er passende sleutels en/of papieren van de machines zijn is altijd de vraag …er zouden zo wel eens een hoop kopers kunnen zijn die bij ophaling een koude douche te wachten staat.
Maar dat kon de pret niet drukken, in BMW-land bestaat er geen crisis.
Hoogtepunten: de R32 voor 111957,5 EUR, de R16 voor 58925, de R63 voor 69531,5 EUR, de R42 voor 36533 EUR, en dan een hele reeks jaren 20 BMW’s voor tussen de 20 en de 30000 EUR. De ISDT motor voor 27105 (naar het BMW museum ?), de R75’s voor 24700 en 28300 EUR. Er waren ook koopjes. Een R45 en R65 elk voor 1415 EUR, en een R65LS van een mevrouw die er vooraleer ‘m aan Willy te verkopen 170.000 km mee had gereden … en ‘m vandaag heeft teruggekocht!
De “nieuwe” R100R voor 8250 EUR, /5, /6, /7 voor rond de 2500-3000 EUR, maar een R75/5 voor 4500. Nog onwaarschijnlijke kandidaten in de regio 4000 EUR: een R60, R75/6 en R75/7. De twee R90s-en gingen voor 6600 (oranje) en 7550 (grijs) de deur uit.
K1’s en GSen zijn wel bijzonder populair – K1 voor 5300, 91 G/S voor 6360, 89 G/S voor 4242, 86 80G/S voor 4124 EUR.
Voor wie een ongewone kopklepper BMW wou was de witte R51 de ideale keus – slechts 15320 EUR. Vooroorlogse singles zitten zo rond de 5-6500 eur, naoorlogs zijn ze wat goedkoper. De rest van de prijzen voor de 1956-1969 BMW’s waren “normaal” te noemen, geen koopjes, maar ook niet overdreven duur voor cosmetisch gerestaureerde motoren. De technische staat is anyone’s guess …
In totaal heeft de verkoop 903200 EUR (hamerprijs) opgebracht, da’s netjes uitgerekend 807380 EUR voor de familie Neutkens, en Bonham’s heeft er 231300 EUR aan verdiend !
Cris uit Antwerpen